Mini Donuts med brynt smör och Salt kola Frosting

| Postat i: Bakat, donuts, salted caramel
För ett litet tag sedan var jag inne på lagerhaus och hittade dessa donutsplåtar för mini donuts att göra i ugn. Dessutom var dom på rea på halva priset så två stycken fick följa med mig hem. Jag älskar att göra vanliga donuts däremot så är jag inte lika glad i att friera saker med två barn springandes runt benen! Bakde donuts smakar ju inte riktigt som de friterade mer som en korsning mellan vanliga donuts och muffins skulle jag säga. 
Dom går snabbt att röra hop och går att variera med en massa olika frostingar och smaksättningar.  
Här har jag smaksatt dom med två favoriter, brynt smör och salt kola. Varför Salted caramel låter så mycket godare än Salt kola kan man ju fundera över, oavsett vilket språk så är det något jag gärna använder som smaksättning i frostingar, glass, sås muffins. Det är gott till allt! Och att dessutom ha brynt smör som ger en nötaktig ton i själva donutsen DÅ blir det himmelskt!
Har du ingen donutsplåt kan du grädda dessa i en muffinsform, öka på gräddningstiden i ugnen till 15-18 min.
 
 
Till ca 30 st minidonuts
2,5 dl mjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
0,5 tesked vaniljsocker
3/4 tsk salt
1,5 dl mjölk
1 tsk citronsaft
1 ägg
35 gram smör (blir ungefär 25 gram brynt smör,) (ta 25 gram smör och två teskedar smör så har du 35 gram)
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
 
Pensla donutplåten noga! Jag tycker att det blir bäst med kokosolja men vanlig matolja fungerar med men se till att pensla ordentligt annars fastnar donusen lätt.

Bryn smöret i en kastrull på medelvärme. Skumma av så att du bara har det bruna kvar.

Sikta mjöl, socker, bakpulver, salt och vaniljsocker i en bunke.

Vispa ägget lätt i en egen skål.

Häll upp mjölken i en tredje skål och häll i citronsaften och rör om.

Tillsätt mjölken, det lättvispade ägget och det brynta smöret i den torra blandningen 

Rör ihop tills allt är väl blandat.

När det gäller att få ner smeten i plåten har jag kommit fram till att det absolut enklaste är att fylla en spritspåse med smeten och spritsa ner i formarna, Fyll formen till hälften annars jäser dom över kanten.
Grädda ca 4-6 minuter. Dom är klara när man kan peta på dem och dom sviktar tillbaka. 
Låt de svalna några minuter innan du tar ur dom ur formen.
Glömt inte att pensla plåten med oljan innan du fyller på med ny smet.
 
Salted caramel Glaze
 
50 gram smör
0,5 dl farinsocker
2,5 msk mjölk
1 tsk havssalt
0,5 dl florsocker
 
Smält smör, mjölk och farinsocker i en kastrull över medelvärme. Låt koka ihop några minuter. Tag av från värmen och rör ner havsalt och florsocker. Blir glazen för fast rör du bara ner lite mer mjölk, för lös mer florsocker.
 
Doppa donutsen i glazen och strö över lite mer flingsalt. Låt stelna i rumstempratur.
 
 
 
 
 
 
 

Super mumsigt :D

Svar: Tack <3 Lovar att det var supergott!
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: