Eatons mess- Perfekta busenkla sommardesserten

| Postat i: desserter, jordgubbar, maräng, sommar
scroll down for english 
Dags att göra något åt bloggtorkan här tror jag. Inte för att jag inte har varken bakat eller fotat snarare tvärtom det har har vart kalasbak och efterrätter åt alla håll här det senaste och det var länge sen jag har haft så mycket tid i köket, min favoritplats här i vårt hem. Däremot så har inte tiden framför datorn vart så prioriterad, så kallt som det har vart denna sommar har man verkligen känt att man får passa på att få ut de mesta av dom dagarna då det väl är soligt och varmt, eller ja om du frågar mig så är inte 18 grader någon sommarvärme direkt. Jag längtar efter värmen och semestern mer än någonsin. Jag vill sitta på altanen och grilla och njuta av sommarkvällar, sol, bada och bara vara och äta massa god mat som den här desserten som är sommar i kvadrat!
Eatons mess  är en fantastisk engelsk efterrätt som består av kompott, grädde och maränger varvat i ett glas. Tror originalet är med jordgubbskompott men här har jag använt rabarber och gjort jordgubbsmaränger och smaksatt grädden med vit choklad. Busenkelt snabbt och gott. Vill man göra det ännu enklare för sig låter man bli marängbaket och använder sig av köpta. Fast hemmagjorda jordgubbsmaränger smakar sommar kan jag säga så det är synd att missa dom :) Receptet på marängerna kommer härifrån och blir barnsligt goda. Det är något särskilt med marängsmet, jag älskar att baka maränger (läs äta smeten) och det är roligt att exprimentera med olika smaker och färger. I orginal receptet har man även i pasta färg det lät jag bli för jag tyckte att dom blev fina ändå och jag försöker undvika färgämnen så länge som det går. Vill man göra den här efteretten lite nyttigare så är det ett supergott alternativ att söta kompotten med tillexempel lite kokossocker eller lönnsirap. Istället för den vita chokladgrädden kan man vända ner lite osötad grädde i kvarg och sedan varava hackade nötter, kvarg och kompott i glas.
 
 
 
Jordgubbsmaränger ca 8 st
3  äggvitor
1 matsked av en riktigt god gärna hemmagjord jordgubbssylt
1 tsk citsronsaft
1 nypa salt
1 dl finkornigt strösocker
1 dl florsocker
1 dl hackade pistagenötter
 
Värm ugnen till 150 grader.
Blanda socker och florsoceker i en skål. Ställ åt sidan.
Vispa äggvitor tillsammans med salt och citronsaft tills mjuka toppar bildas, tillsätt sedan sockerblandningen 1 msk i taget och vispa på låga varv tills du har en seg maräng. 
Ta ungefär 1 dl marängsmet som du sedan vänder ner sylten i, och vänd sedan ner detta i resten av marängsmeten tillsammans med de hacakde nötterna. Klicka eller spritsa ut maränger på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda i en timma eller tills marängerna släpper bakplåtspappret och känns torra.
 
Rabarberkompott
4 stjälkar rabarber
3 msk socker
1 dl vatten
1 vaniljstång
1 tsk rosenvatten (går att utesluta) 
 
Dela rabarbern i bitar och skåra och skrapa ur vaniljstången. 
Koka upp vatten, socker och vanilj och ha sedan i rabarberbitarna. Koka på medelvärme i ca 5 min. 
Häll sedan i rosenvattnet.
 
Vit chokladgrädde
 
100 gram choklad
3,5 dl vispgrädde
 
Hacka chokladen fint. Värm 1 dl av grädden och häll över chokladen. Rör försiktigt så att det blandas. Låt svalna.
Vispa resterande grädde tills mjuka toppar bildas och vänd sedan ner den smälta chokladblandningen.
 
Till servering varvar du krossade maränger, kompott och grädde i  4 höga glas eller skålar. 
 
 
 
 
 
 

If you ask me Eaton's mess is the perfect summer dessert its like eating summer n a spoon. I made it my way, with rhubarb compote, white chocolate cream and strawberry meringues, absolutely delicious!
Here in Sweden its quite cold for the season and I'm crossing my finger and toes that summer is on its way. I'm longing for lazy summer days in the sun together with my family and friends. Whats the weather like in your corner of the world?

The recipe for the meringues is from here i adapted it by using strawberry jam and folding in some chopped pistachios

To make this for 4-6 people (depending on how large bowls or glass you use )

Rhubarb compote
100ml boiling water
3 tbsp caster sugar
4 sticks of rhubarb chopped
1 vanilla pod split and scraped
1 tsp rose water (optional)

In a pan bring water, sugar and vanilla to a boil. Add the rhubarb and let cook on medium heat for about 5 minutes or until rhubarb is soft.
Let cool.

Whipped white chocolate cream
350 ml of heavy cream
100 grams of chopped white chocolate

Heat 100 ml of cream and pour it over the chopped chocolate, stir and let it cool.

Whip the remaining 250 ml of cream into soft peaks stage and the gently fold in the chocolate.

To assembly layer crushed meringues, cream and compote together in a glass and finish with some toasted pistachios. Serve immediately

 

Men gud så smarrigt det där såg ut!!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: