Sticky Buns

| Postat i: Bakat
 Amerikanska "Sticky Buns" Har ni testat? G.Ö.R det säger jag bara...
Det är lite som en jättebulle fylld med en karramelsås aktig röra. Egentligen är det tänkt att den där röran skall hällas i formen som bullarna bakas i och som fyllning. Men med två barn kändes det som att det skulle bli sticky enough med å ha det som fyllning så jag hoppade den biten. Jag ville baka något med alla fantastiska citrus frukter som finns nu så det fick bli apelsin i fyllningen som för övrigt är fantastiskt gott ihop med kardemumma och kanel. Och sedan valde jag att ha rivet skal och saft från lime och citron i frostingen ovanpå. Om det blev gott kan ni väl fråga de där två barnen.. För inom en väldigt kort stund var alla bullarna mystiskt borta!
 
 
 
 
Till en form ( och i mitt fall även 6 extra vanliga bakade i muffinsform)
 
5 dl mjölk
1 paket jäst för söta degar
75 gram smör rumsvarmt
1 dl socker
1ägg
1 tsk salt
1 liter vetemjöl
 
Värm mjölken till 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken.
Tillsätt socker ägg och salt. 
Arbeta in mjöl och smör om vartannat tills du har en smidig deg som släpper degbunkens kanter. Jag brukar hyvla i mitt smör och knåda in det i degen ihop med lite mjöl.
Låt jäsa övertäckt 30 min.
 
Fyllning
100 gram smör
1,5 dl farinsocker
 Rivet skal och saft från 1 apelsin
2 tsk malen kanel
1 msk nystötta kardemummakärnor
 
Smält smör socker och apelsinsaft i en kastrull, låt det koka upp och låt koka på medelvärme i ca 3 min. Rör sedan ner kryddor och skal. Låt svalna något.
 
Kavla ut degen till en rektangel och häll fyllningen ovanpå. Rulla ihop till en rulle och skär till ca 12 bullar.
Placera bullarna i en smord pajform ganska tätt och låt jäsa övertäckta ca 30 min.
Sätt ugnen på 225 garder.
 
Grädda i ca 15 min tills bullarna är gyllengula.
 
Frosting
1 paket philladelphia ost
50 gram smör
2,5 dl florsocker
Rivet skal från 1 lime och en klementin
Saften från en klementin
 
Vispa smör och florsocker fluffigt rör ner skal, saft och philladelphia ost.
 
När du tagit ut bullarna från ugnen låt dom svalna ca 5 min bred sedan frostingen över bullarna.
 
Klart!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Mums!

Svar: Ja det är dom verkligen :)
Malin Dahlstrom

åh så mumsigt!!

Svar: Tack :)
Malin Dahlstrom

Mums!!

Svar: Tack :)
Malin Dahlstrom

Inlägg som dessa ger mig alltid så mycket inspo!!!

Svar: Å vad roligt att höra alltid underbart när man kan inspirera någon!Tack för att du kikade in!
// Malin
Malin Dahlstrom

Oj så mumsigt! Och fina bilder. Det är lite som butterkaka va? Fast annan fyllning och så, men samma idé i alla fall? Gott ser det ut!

Svar: Tack snälla :) Ja lite som butterkaka men inte lika "bakade" eller hur man nu ska säga, degen och kolasmeten blir liksom som ett i mitten, supergott.
Malin Dahlstrom

åh, så himla gott !!

Svar: Tack :) Bullarna hade strykande åtgång härhemma och enligt övriga i familjen var dom dom bästa någonsinn. Så ja galet goda var dom nog!
Malin Dahlstrom

Åh herregud vad gott! Dog "omg-vill-ha-det-här-på-direkten-döden". MUMS! :D

//hundredkitchenstories.blogg.se

Svar: Haha skönt att höra att det inte bara är jag som känner så där när jag ser något, värre är när man ser det och inser Jag MÅSTE ha det nu och ställer sig och bakar fastän klockan är omring 23.30..Det har hänt.. mer än en gång dessutom haha!
// Malin
Malin Dahlstrom

Det där såg verkligen helt galet gott ut =)

Svar: Tack :) Bullarna hade strykande åtgång härhemma och enligt övriga i familjen var dom dom bästa någonsinn. Så ja galet goda var dom nog!
Malin Dahlstrom

Åhh det ser otroligt gott ut!!

Svar: Tack ) Dom tog slut nästan direkt här hemma jag han smaka en liten bit innan dom tog slut så goda måste dom ha vart :)// Malin
Malin Dahlstrom

Ett ord: MMMMHMMM <3

Svar: Haha ja nått sånt sa mina barn med när dom här var klara :)Tack för att du tittade in!
// Malin
Malin Dahlstrom

Ser såå gott ut! Måste testas! x S.

http://saraicg.com

Svar: Ja gör det och berätta gärna sen vad du tyckte :) Tack för att du tittade in// Malin
Malin Dahlstrom

Mums! :D

Svar: Tack :) Dom blev supergoda. Tack för att du kikade in!// Malin
Malin Dahlstrom

Å så gott

Svar: Tack dom blev suåergoda :)
Malin Dahlstrom

mums

Svar: Tack!
Malin Dahlstrom

Super mumsigt! :)

Svar: Ja det var det ;)
Malin Dahlstrom

mums

Svar: Tack :)
Malin Dahlstrom

Gud så gott!

Svar: Ja dessa blev väldigt lyckade :) Tack för att du kikade in! Hoppas du vill titta in igen :)
Malin Dahlstrom

nej herregud så gott!! D:

Svar: Ja dessa blev väldigt lyckade :) Tack för att du kikade in! Kom gärna tillbaks!
Malin Dahlstrom

Ser gott ut!

Svar: Det var dom kan jag lova ;)
Malin Dahlstrom

mumsigt´

Svar: Ja dessa blev väldigt lyckade :) Tack för att du kikade in!
Malin Dahlstrom

joe

Vilken härlig blogg :) Jätte fin

Svar: Vad roligt att du tycker det, tack för de fina orden!
Malin Dahlstrom

Ser farligt gott ut :)

Svar: Tack!
Malin Dahlstrom

Gryymt fin matstyling! Så snyggt med svart bakgrund :):)

Svar: Tack vilken komplimang :)
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: