Maltesers Cheesecake

| Postat i: cheesecake, choklad, desserter
Här har ni helt enkelt en kombination av i stort sett alla mina favoriter i en och samma tårta, eller kaka för det är ju en Cheesecake. Cheesecake har jag ju som bekant skrivit om förrut som en av mina absoluta favoritefterätter och denna är inget undantag utan snarare en av de godaste cheesecaksen jag slängt ihop. 
När Louise och jag pratde godis för några dagar sedan kom vi fram till att vi bägge hade maltesers högt upp på chokladlistan. När Louise sedan berättade om att hon precis gjort Maltesers glass tror jag att jag dog choklad döden lite! Jag inser  att jag faktiskt måste införskaffa det där chokladpulvret så jag också kan testa glassen hon gjort, för den både låter och ser fantastiskt god ut!
Så under resten av dagen malde en liten röst i mitt huvud " Malteseeeeers maltesssers, ni viet ungefär som i" A Christmas carol när ett av spökena låter Scroooooge Ebenezeeer scrooooge" . Så det vara bara att ta  en tur till affären och införskaffa just Maltesers!
Nu återstod bara vad skulle jag baka...  funderade på pavlova,en annan favorit men det var inte riktigt vad jag var ute efter. Jag ville ha något kladdigt chokladigt och krämigt och då kom jag att tänka på cheesecake, googlade lite snabbt på Malteser cheesecake och hittade en del recept men de flesta var på fryst cheesecake eller no bake där man tillsätter gelantin i smeten istället för att baka den.Detta var inte alls var jag var ute efter så jag tog helt enkelt saken i egna händer och använde mitt väl beprövade cheesecake recept dock med lite modifikation den här gången. Jag hade nämligen glömt att köpa folie och hade inget att klä in min kakform med och då var jag nära att ge upp för jag tycker att en riktig bakad cheesecake blir så mycket bättre när den bakas i vatenbad och detta gick ju inte nu.. Så google igen,flera tipsade om lite längre tilllagningstid men på lägre tempratur som en annan metod för en lyckad cheesecake så detta testade jag och jag måste säga att det gav iallafall nästan ett lika bra resultat!
 
Jag ville ha cheesecaken riktigt hög och extra mycket av allt så jag har ökat på mängderna något, gjorde ett choklad lager och ett vaniljlager som är fyllt med maltesers samt en botten på småkakor och krossade maltesers.
Skapelsen är sedan täckt med ett fudgetäcke och you guessed it mer Maltesers! Tror att jag faktsikt hörde änglakörer vid varje tugga. Den var så god att jag fick ta med den till jobbet nästa dag för annars fanns risken att jag hade ätit upp hela själv...

 
 
Botten:
1 paket Shortbread cookies (hittar du inte detta så fungerar vanliga Bragokex)
25 g msk smält smör
1 påse maltesers
Krossa kexen i en matberedare till fina smulor. Häll över det varma smöret och kör ihop till en massa som du sedan trycker ut i botten på en bakplåtspappersklädd springform och upp mot kanterna. Krossa sedan hälften av dina maltesers grovt och strö ut dom över kex botten. Ställ in botten i frysen medans du gör fyllningen. Ställ även in den andra hälften av dina maltesers (andra hälften av påsen)  i frysen. (så håller dom formen bättre i ugnen när dom gräddas sedan.)
 
Cheesecake ( räcker till en hög 15 cm eller en lägre 20 cm form)
 
500 gram philadelphia ost
1,5 dl strösocker
Några skvättar vanilj extrakt eller fröna från en vaniljstång, eller 1 tsk vaniljpulver
3 lätt uppvispade ägg
1,5 dl creme fraiche ( den feta )
1,5 msk Maizena majsstärkelse (inte maizena redning)
50 gram  mjölkchoklad
 som stått i frysen. (detta gör att dom behåller formen i cheesecaken
 
Värm ugnen till 150 grader.
 
Börja med att smälta chokladen över vattenbad och låt den svalna något.
Rör osten mjuk tillsammans med sockret tills smeten är jämn och fin. Rör ner ägg, vanilj maizena och vänd sist ner creme fraichen. Lägg en tredjedel av smeten i en annan bunke och blanda ner chokladen i den. Vill man kan man först blanda ner lite av cheesecake smeten i den smälta chokladen först för att förhindra att chokladen sätter sig.
Häll choklad smeten över din botten.
Vänd ner dina maltesers i den vanliga cheesecakesmeten och häll sedan detta över första lagret cheesecake.
 
Ställ in i ugnen i ca 1,5 timma. Cheesecaken är klar när den är fast ut mot sidorna men fortfarande dallrar lite mot mitten. Stäng av ugnen och låt cheesecaken stå och svalna att par timmar inne i ugnen.
 
Fudgetäcke
 
50 gram smör
0,5 dl kako
0,5 dl strösocker
2 msk vatten.
 
1 liten påse maltesers
 
Lägg allt i en kastrull och låt koka i ett par minuter. Ställ sedan åt sidan och låt den svalna.
 
Bred sedan ut över din cheesecake och garnera med maltesers
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Det här ser helt fantastiskt ut, måste provas! Tack för receptet!

Svar: Ja hoppas du testar den, berätta gärna vad du tyckte sen :) // Malin
Malin Dahlstrom

Ser riktigt gott ut :)

Svar: Den är underbart god :) Tack för att du tittade in <3
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: