Choklad och hallonmousse med baileysgrädde och hallonkompott. Perefkt till alla hjärtans dag.

| Postat i: alla hjärtans dag, bär, choklad, desserter, mousse
Så där ja så var det Februari!
Februari som på något vis, fastän den är den kortaste månaden känns som den mest gråa och längsta månaden på hela året, när jag tänker efter kvalar november in rätt bra i den kategorin med. Det här gråa vädret och avsaknaden av ljus kan göra vem som helst deprimerad, mörkt på morgonen och dagarna känns mest som om dom regnar bort. Nu ska jag sluta innan jag börjar låta som en Thomas Ledin sång!
I allafall så kan man behöva pigga upp sig med små glädjeämnen under denna månaden, det är rent av obligatoriskt att se till att man har ett dagligt intag av choklad för att förgylla vardagen något. 
En dag som iallafall är lite speciell är ju alla hjärtans dag som infaller den 14 Februari och som jag i ett antal år har fått fira ensam då mannen alltid brukar vara i sälen och åka skidor. Eftersom enda sättet jag tycker man ska susa ner i en backe för är i en pulka och undviker allt vad skidor heter så brukar jag stanna hemma. Skidmänniskorna brukar inte se så blidt på folk som susar ner med pulka i skidbackarna.. Konstigt för det är ju det allra roligaste! I alla fall i år för första gången på väldigt länge kommer mannen hem tills alla hjärtans så jag har så klart redan nu börjat fundera ut desserter.
Så först ut är en alldeles förträffligt fantastisk dessert med den lenaste chokladmousse jag vet och som är omöjlig att misslyckas med. Och kombinationen Choklad-Hallon-Baileys får vem som helst på fall jag lovar!
 
 
 
Hallonkompott

200 gram hallon
Saft från en färskpressad apelsin
1 vaniljstång
0,5 dl ljust muscovadosocker eller farin
 
Skåra och skrapa ur vaniljstången. Lägg stång och från tillsammans med apelsinsaft och socker i en kastrull.
Värm på svag värme tills sockret löst sig. Vänd ner hallonen och tag av från värmen. Låt svalna. Tag bort vaniljstången när hallonen svalnat.
 
Baileysgrädde
2 dl grädde
Baileys efter smak, jag hade i ca 4 msk.
50 gram hackad choklad
Vispa upp grädde och Baileys ganska fast. Vänd ner chokladhacket. Låt stå
 
Choklad och Hallon mousse
 
150 gram 70% choklad med smak av hallon
1 dl vispgrädde
3 ägvitor
0,5 dl muscovadosocker
 
Hacka chokladen fint och lägg den tillsammans med vispgrädden i en kastrull. Värm försiktigt tills all choklad har smält. Ställ åt sidan.
 
Vispa äggvitorna til ett fast skum. Vispa ner muscovadosockret 1 msk i taget tills du har en marängsmet.
 
Blanda ner en tredjedel av marängsmeten i chokladen. Och vänd sedan ner chokladensmeten i resten av marängen. Se till att all choklad blandat sig med marängen.
 
Fyll 4 glas med först ett lager av den kalla hallonkompotten. Sedan ett lager med Baileys grädde och avsluta med moussen.  Låt stå kallt i ca 30 min.
Garnera med maräng, grädde eller hyvlad choklad eller något annat gott du tycker om!
 
 
 
 
 
 
 

Håller med!! Februari är galet lång!!

Svar: Ja men eller hur tar ju aldrig slut!
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: