Mörk chokladcheesecake med Björnbärsmaräng

| Postat i: cheesecake, choklad, desserter
Cheesecake är på någotvis drottningen av alla desserter för mig. Den är mäktig. krämig, söt, går att smaksätta på 100 olika sätt och för att citera askungen, alldeles alldeles underbar! Addera dessutom ordet choklad till det hela så förstår ni att detta är himmelriket, med maräng on top.
Vågar jag skriva att den dessutom vilar på en oreobotten.. 
 
 
 
Botten
2 oreo kex
2-3 msk smält smör
 
 
Krossa oreokexen i en matberedare till fina smulor. Häll över smeten i en bunke och häll det varma smöret över rör ihop och tryck sedan ut ut i botten och upp mot kanterna på din form. Klä formen med folie utvändigt.
 
Cheesecake
 
350 gram philadelphia ost
1 dl strösocker
Några skvättar vanilj extrakt eller fröna från en vaniljstång, eller 1 tsk vaniljpulver
2 lätt uppvispade ägg
1 dl creme fraiche ( den feta )
1 msk Maizena majsstärkelse (inte maizena redning)
100 gram mörk choklad
 
Värm ugnen till 175 grader.
 
Börja med att smälta chokladen över vattenbad och låt den svalna något.
Rör osten mjuk tillsammans med sockret tills smeten är jämn och fin. Rör ner ägg, vanilj maizena och creme fraiche. Vänd sist ner den smälta chokladen.
 
Sedan ställer du din form i en gratängform eller något som din bakform får plats i och fyller på med kokhett vatten tills det når upp till hälften av formen.
Grädda i ca 1 timma. Cheesecaken är klar när den är ganska så fast men dallrar lite i mitten. 
Stäng av ugnen och låt cheesecaken stå ett par timmar innan du tar ut den.
 
Björnbärsmaräng (receptet på marängen är ifrån Elisbeth Johanssons bok "LAKRITS" där har hon gjort den med blåbär)

55 gram äggvita (ca 1,5 äggvita)
100 gram strösocker
35 gram vatten
40 gram blåbärspuré (mixade färska eller frysta tinade blåbär)
 
Lägg äggvitan till marängen i en vispskål, gärna en tillhörande en köksmaskin med visp. Blanda socker, vatten och blåbärspuré i en tjockbottnad kastrull och koka upp blandningen till 121 grader. När sockerlagen når 110 grader, börja vispa äggvitan till ett fast och vitt skum. När sockerlagen når 121 grader, häll den omedelbart ner i äggvitan i en jämn och tunn stråle under fortsatt vispning. Vispa blåbärsmarängen tills den svalnat helt. 
 
Fyll en spritspåse med marängen och spritsa ut mjuka toppar på din cheesecake. Vill man kan man bränna av marängen lätt innan man serverar.
 
Jag serverade min cheesecake med lite lätt mosade björnbär vid sidan om.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Em

Åh herregud vad gott det ser ut!!

Svar: Tack det var det kan jag lova ;)// Malin
Malin Dahlstrom

Wow så gott.

Svar: Ja det var supergott! Tack för att du kikade in kom gärna tillbaks :)// Malin
Malin Dahlstrom

Ser underbart gott ut. Bilderna är perfekta och en fröjd för ögat =)

Svar: Tack snälla för fina ord <3// Malin
Malin Dahlstrom

jag dog på en gång när jag såg detta. Inte lagligt att visas under vardagar haha ;)

Men kanske något du vill att flera läsare ska se? :) Jag har på min blogg en liten "Readers' Recipe" där ni kan få vara delaktiga av att dela med er av era recept/ mat-foton, i syfte att vi ska hitta nya inspirerade recept och/eller bloggar. Jättetråkigt med sådan här reklam I know, men läs mer om det på min blogg om du är intresserad :)

//hundredkitchenstories.blogg.se

Svar: Hahaha Den var nästan olagligt god kan jag säga :)Nu blir jag ännu mer nyfiken på din blogg, springer genast dit!
// Malin
Malin Dahlstrom

Ser makalöst gott ut, spännande med chokladcheesecake!

Svar: Ja chokladcheesecake är gudomligt gott både det krämiga från cheesecaken och chokladsmak på det, vad kan bli fel liksom?!! :)// Malin
Malin Dahlstrom

Gud vad gott :D

Svar: Tack, den var verkligen underbart god, hoppas du testar den!// Malin
Malin Dahlstrom

Guuuud vad gott det ser ut!

Svar: Det var precis SÅ gott kan jag säga i alla fall om man älskar choklad, och vem gör inte det ;)// Malin
Malin Dahlstrom

Vad det ser gott ut!

Svar: Tack för fina ord :)// Malin
Malin Dahlstrom

Ja den där gick ju inte av för hackor :)
Vilken skapelse!

Svar: Haha nej den är helt enkelt livsfarligt god ;)// Malin
Malin Dahlstrom

ser riktigt gott ut! :)

Svar: Tack för att du kikade in och roligt att du gillade fotona på cheesecaken // Malin
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: