Lakrits panna cotta med vit chokladtryffel

| Postat i: desserter

Lakrits.. Antingen så hatar man det eller så älskar man det. Jag tillhör den senare kategorin människor. Jag är galen i lakrits, helst saltlakrits tillsammans med något sött mums! När jag väntade vår dotter 2005 fick jag en gravid noja som bestod av att jag absolut var tvungen att ha en liten skål med häxvrål och små mjölkchokladbitar ihop. Detta var alltså innan lakrits och choklad combon blev en vida känd och fantastisk smaksensation. ALLA tyckte att jag var helt galen då. Men det visar ju bara att jag före min egen tid nu vet jag ingen som rynkar på näsan när de hör lakrits och choklad användas i samma mening.  Jo dom som inte tycker om lakrits då förstås.  

Denna efterätt bjöd jag på när fina Sabina från sweet and simple bloggen var här och hälsade på med sin familj. Som tur var visste jag sedan innan att hon tillhörde den vettiga delen av människor, alltså dom som tycker om lakrits. Och eftersom jag vet att panna cotta är en av hennes favorit desserter så fick det helt enkelt bli en lakrits panna cotta. Den lite salta lakritsen och den vita chokladtryffel toppen tillsammans med krossad turkisk peppar karameller bildar en perfekt kombination av sött, salt, lent och krispigt.  

 

 
 
Till 4 glas
 
 

5 dl grädde

50 gram vit choklad av hög kvalitet

4 msk mörkt muscovadosocker eller farinsocker

1 msk lakritsgranulat eller lakritspulver (jag använder mig av detta från Johan bulow

2 gelatinblad

 

Lägg gelatinbladen i blöt.

Finhacka den vita chokladen.

Koka upp grädden och sockret. Ta av från värmen och rör ner lakritspulver och den vita chokladen.

Krama ur vattnet från gelatinbladen och vispa ner dom i den varma grädden. Häll upp i 4 glas och låt stelna.

 

Vit chokladtryffeltopp

 

100 gram vit choklad av hög kvalitet

0,5 dl grädde

2 msk smör

 

5 krossade turkisk peppar karameller( jag stötte mina i en mortel, har man ingen kan man lägga dom i en handduk och gå lös på dom med en kavel)

 

Värm grädden och smöret tillsammans och häll detta över den vita hackade chokladen, rör tills chokladen har smält. Häll tryffeln över panna cottan och strö över lakrits krosset.

 

 
 
 
 
 
 

ami

Har du något tips på goda och nyttiga efterätter?
inte som innehåller nötter eller citrus :)

Svar: Varm frukt med lite ringlad honung och servera en mascarponekräm utrörd med lite vaniljpulver är relativt nyttigt. Mascarponen i sig är ju rätt fet men man behöver å andra sidan väldigt lite. Annars är jordgubbar doppade i mörk choklad å kokos en bra efterätt när man inte vill äta onyttigt!// Malin
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: