Björnbärs maränger

| Postat i: desserter
Det är något speciellt med marängsmet, blir alltid på gott humör när jag vispar maräng. Exakt varför vet jag inte men det är någotförundrande över hur äggvita och socker  förvandlas till en fluffig vit skapelse i bunken...Sen att smeten är så god att den går att äta direkt på sked gör det ju inte sämre heller. I helgen gjorde jag en helt fantastisk choklad cheesecake med björnbärsmaräng ovanpå och det var egentligen tänkt att det var den jag skulle blogga om idag, men jag och fotona är inte riktigt överens än så den fick vänta lite. I alla fall fick jag en tanke när jag stod och kokade sockerlag med björnbärspure att det vore kul att testa om det gick att smaksätta vanliga stora maränger med björnbär, för just till cheesecaken gjorde jag bara en mindre mängd maräng att toppa själva tårtan med. Så sagt och gjort istället för att redigera klart bilder hamnade jag i köket idag och prövade just detta. Och detta är den allra bästa medecinen mot eventuell höstdeppighet kan jag säga, medans regnet öser ner utanför rutorna var det rätt mysigt att sätta sig med en stor kopp te och en fluffig å så där lite seg maräng intill och bara vara.. Hösten kanske inte är så dum iallafall.. Inte om man spenderar dagarna på det här sättet!
 
 
Grundreceptet på marängerna är från Leilas a piece of cake
 
7 ekologiska äggvitor
5 1/4 dl strösocker
Saft av 1/2 citron
Puré av 150 gram björnbär frysta (tinade) eller färska. Jag gjorde min genom att värma björnbären lätt och sedan lägga dom i en finmaskig sil över en skål och trycka med baksidan av en slev tills det bara är kärnor kvar i silen. För mig blev det ungefär 3/4 dl puré
 
Sätt ugnen på 120 grader.
Blanda äggvita, strösocker och saft av en 1/2 citron i en rostfri bunke.
Sätt bunken i ett vattenbad (över kokande vatten). Vispa för hand tills sockerkristallerna smält och marängen är cirka 60–65 grader.
Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen länge på hög hastighet med elvisp tills den svalnat. 
Vänd ner björnbärspurén försiktigt så smeten blir randig.
 klicka ut smeten på bakplåtspapper eller i muffinsformar och grädda i ca 1 timma
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Förstår precis vad du menar med marängsmeten! Det är ungefär samma känsla som jag får av en riktigt riktigt bra vetedeg... Nördigt men sant.

Svar: Det är väl just den där nördigheten som gör en så lycklig ända in i hjärtat när det kommer till bakandet :) Man kan snöa in på allt från rätt konsistens på en cheesecake till denisteten på en glass hahaha ;)// Malin
Malin Dahlstrom

ååh, vad fina bilder du tar! det vattnas ju i munnen på mig.. samtidigt som jag blir otroligt inspirerad! toppen, toppen toppen!

Svar: Åhh tack vad glad jag blir! Vad roligt att du kikade in, du är varmt välkommen tillbaka!// Malin
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: