Applepie Milkshake och Kanel Kola kakor

| Postat i: Bakat, desserter, glass, kakor, milkshake
Fredag tjohoo!
Tänkte tipsa om en busenkel och väldigt god efterätt så här lagom till helgen.
En äppelpaj milkshake med kanel- kola kakor till. Supergott och en rolig twist på äpplepaj med glass.
Det enda "jobbiga" i den här efterätten är att skala äpplena och göra kompotten som inte alls är något svår att göra egentligen. Men jag vet hur det är när man kommer hem och är trött hungrig och väldigt sötsugen då är det skönt med enklast möjliga. Känns det så för dig föreslår jag att du istället använder dig av ett riktigt gott äppelmos, gärna ett hemmagjort eller ett riktigt gott utan en massa konstiga tillsatser och e nummer som ingen riktigt vet vad dom står för.  Och den andra delen i receptet kanel-kola kakorna rör man ihop på stört, men dom går att ersätta med köpta kakor från något trevligt bageri. Men om man som jag tycker att det är avkopplande att få stå i köket så går man all in ;) Och såklart till en god milkshake krävs det glass av högsta kvalitet. Jag har använt Häagen dazs Dulce de leche glass som är perfekt till den här milkshaken, okej nog prat nu till recepten!
 
 
 
Till ca 4 stora glas
 
Äppelkompott
 
4-5 stora äpplen
1 dl vatten
0,5 dl socker
1 kanelstång
1 msk Nystött kardemumma
1 tsk vaniljpulver
 
Skala, kärna ur och dela äpplena i klyftor.
Koka upp vatten socker, kanel, kardemumma och vanilj. Lägg i äppelbitarna koka på medelvärme i ca 10 min (utan lock) eller tills äpplena är mjuka. Låt svalna något
 
 
Till milkshaken tycker jag att man tar lite som man vill inte så noga med mått då men ungefär så här gjorde jag
 
 
1 halv bytta Häagen dazs Dulce de leche, tänk på att den blir som bäst om man tinar den ca 30 min innan.
 Mjölk och äppelkompott ( eller det där bra äppelmoset vi diskuterade tidigare) allt efter smak. Kör det i en blender tills allt är mixat. Häll upp i 4 stora glas toppa med vispgrädde, kanel och lite kaksmulor. Klart!
 
 
 
100 gram rumsvarmt mjukt smör
1 dl ljust muscovadosocker (går bra med vanligt strösocker med)
2 msk sirap
2,25 dl vetemjöl
1 tsk malen kanel
0,5 tsk bikarbonat
 
 
Vispa smör, socker och sirap fluffigt.
Blanda de torra ingredienserna för sig och sikta ner dom i smörblandningen.
Vänd  ihop tills allt är blandat, överarbeta inte då blir kakorna sega istället för knäckiga.
Forma degen till två "korvar" som du plattar ut lätt på plåten
Grädda i 175 grader ca 15 min.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

gott

Svar: Japp kort å gott supergod :)// Malin
Malin Dahlstrom

Men åh en sådan milkshake borde få ett pris! Löjligt gott helt enkelt!

Svar: Men åhhh tack vad gullig du är!Men ja den är faktiskt löjligt god, nästan till gränsen på livsfarligt god, så så man inte kan sluta göra den!
// Malin :)
Malin Dahlstrom

Så smarrigt det ser ut! =)

Svar: Tack den var fantastiskt god, tack för att du kikade in!// Malin
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: