Kakor till Tomten och Magiska Traditioner

| Postat i: Bakat, jul
1 Det är helg. 2 Det är advent på Söndag. Occcccch (trummvirvel) det betyder fram med julpyntet, mysa, pyssla, baka, tända ljus, pynta hemmet tills det passar i en Disney Film, lyssna på julmusik äta, dricka glögg, klä gran, Lucia, äta, pynta, lyssna på julmusik. Ända fram tills i slutet av december.
Ifall ni inte redan gissat det så fullkomligt älskar jag julen och allt runtomkring. Jag älskar att få smyga upp och stå och dricka mitt morgonkaffe i skenet av adventsstjärnan, jag älskar att få värma glögg och julpyssla, fixa och dona. Jag älskar att slå in paket och göra rim. Men mest älskar jag att skapa magi omkring julen med mina barn. Just därför händer det grejer lite då och då som till exempel att den 1 December varje år är då tomten kommer och hämtar upp alla barns önskelistor. Då måste man ha hunnit med det obligatoriska Tomtekaksbaket, gjort sina önskelistor och ha införskaffat det absolut viktigaste- Tomteblossen. Det är nämligen så att man tar en tallrik med kakor, många tomten gillar kakor har vi märkt. Ställer fatet vid öppna spisen med kakor och önskelistor. På önskelistorna står inte bara halva BR katalogen utan också några extra snälla saker de två barnen gjort under året och sen tänder man tomteblossen och riktar dom upp mot skorstenen... För då flyger det ett magiskt glitter upp genom skorstenen som endast tomten och hans renar kan se så dom vet vilka skorstenar dom ska ner i mitt i natten när alla andra sover.. Å sen på morgonen när man vaknar då märker man att han eller nissarna vart där och ätit upp alla kakor och ibland kan man se små små vita spår runt fatet och golvet... det stora barnet påpekade förra julen att de där vita spåren såg och smakade misstänktsamt likt florsocker. Men om det är det tomtarna har på fötterna vad vet jag?
 
I år såg jag dessa helt underbart söta dekorerade kakorna på pinterest från en spansk blogg. Eftersom min spanska är obefintlig så fick det bli mormors bondkakor som fick bli dekorerade som renar!
 
 
Kakor
 
150 gram smör
3,75 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1,5 dl socker
1 msk ljus sirap
½ tsk ingefärra
½ tsk nystött kardemumma
 
Kör alla ingredienser till en deg i en matberedare. Rulla ut degen till två längder ungefär 4 cm tjocka. Lägg rullarna i kylen minst en timma. Skär sedan rullarna i skivor och lägg på bakplåtspapper och grädda i ca 10 min i 200 grader.
 
För att göra renar behöver du
 
Röda runda godisar lika många som kakor, jag fick ut ca 30 st
Man kan använda m&m, non stop, hallonkulor..
200 gram choklad
Spritspåse eller tandpetare
Kristyr hemmagjord ( 1,5 dl florsocker, 0,5 äggvita och ett kryddmätt ättiksprit som rörs ihop) eller köpt
 
Börja med att sätta fast nosarna (de röda godisarna) med hjälp av kristyren.
 
Spritsa ut choklad tunt som ögon och horn. Klart! och tillochmed så enkelt att 3,5 åringen klarade av att vara med på det mesta!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: