Cookie Dough Chocolate Ice cream

| Postat i: choklad, desserter, glass
Ni vet de där kvällarna då man funderar och plötsligt så sås ett litet frö som snöbollsartat tar fart till en ide till en sak man måste göra och som man måste testa NU! Fastän klockan är alldeles för mycket och man borde gå och lägga sig men man har ju receptet i huvudet som man inte bara kan släppa utan måste testa och VET att det kommer nog bli toppen så man bryr sig inte om att man måste smyga ut i köket och försiktigt dra fram kastruller och annat jox för att inte väcka övriga familjen.. Har ni vart med om det? Inte?, kan berätta att det händer lite då och då här.
Just den här gången var det en efterätt till min och den andra hälftens förlovningsdag. För att göra en lång historia kort så förlovade vi oss i New york eller rättare sagt i Brooklyn, precis under bron och vi gick och åt på cookie dough ice cream precis när han gick ner på knä och ställde den stora frågan. Sånt måste ju firas och vårdas ömt så så klart att jag ställde mig sent på kvällen och slängde ihop en "kakdegs glass" med choklad un masse! Och det blev den perfekta efträtten, ibland blir sådana här kvällsinfall de bästa av ideer! Som tur var så är detta den superenkla kondenserad mjölk glass varianten så det gick rätt fort att få in den i frysen. OCH du behöver inte ens glassmaskin. Sånt gillar vi!
 
 
 
Till Glassbasen behöver du
 
5 dl grädde
1 burk sötad kondenserad mjölk
100 gram mörk god choklad 70%
 
Smält choklad över vattenbad eller i microvågsugnen. Låt den svalna.
Vispa grädden till mjuka toppar bildas.
Rör ner den kondenserade mjölken i den smälta chokladen och vänd sedan ner grädden.
 
Kakdeg
 
1 dl vetemjöl
2 msk farinsocker eller sirap
3 msk strösocker
25 gram mjukt smör
1 tsk vaniljfrön
1 msk mjölk
2 msk hackad choklad
En nypa salt.
 
Rör smör och sockret (om du använder sirap ska den också i nu) mjukt tillsammans med vanilj och salt.
Tillsätt vetemjöl, choklad och mjölk och rör tills du har en kakdegs smet.
 
Varva sedan glass smeten med klickar av kakdegen i en skål som du får plats med i frysen. Täck över och låt stå i frysen i ca 5 timmar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jag dör va gott det ser ut och vilka galet söta bilder :D

Svar: Tack snälla :) Ha en härlig helg!// Malin
Malin Dahlstrom

ser gott ut

Svar: Det ÄR det kan jag säga ;) För att inte säga helt fantastiskt gott ;) // Malin
Malin Dahlstrom

Så fina bilder..Så fint med glassen i glasburken..så fiffigt..kram

Svar: Tack snälla för fina ord <3
Malin Dahlstrom

Åh, jag dör… sockersug!!! Allt ser galet gott ut :D

Svar: Ja den här är perfekt när man behöver stilla sötsuget, finns liksom allt glass, choklad och kaka :) // Malin
Malin Dahlstrom

Det där lät och såg fantastiskt ut!

Svar: Det ÄR det kan jag säga ;) För att inte säga helt fantastiskt gott ;) // Malin
Malin Dahlstrom

Det ser supergott ut!

Svar: Det ÄR det kan jag säga ;) För att inte säga helt fantastiskt gott ;) // Malin
Malin Dahlstrom

mums

Svar: Japp ;)
Malin Dahlstrom

Det där såg ju galet gott ut!

Svar: Ja lika galet gott som hur mycket jag åt.. Men det var det värt ;) // Malin
Malin Dahlstrom

Det där ser riktigt gott ut!

Svar: Det ÄR det kan jag säga ;) För att inte säga helt fantastiskt gott ;) // Malin
Malin Dahlstrom

Åh det ser ju hur gott som helst ut =)

Svar: Det ÄR det kan jag säga ;) För att inte säga helt fantastiskt gott ;) // Malin
Malin Dahlstrom

Underbar blogg :')

Svar: Åhh tack snälla <3
Malin Dahlstrom

Åh va gott det verkar! :)

Svar: Det ÄR det kan jag säga ;) För att inte säga helt fantastiskt gott ;) // Malin
Malin Dahlstrom

För en glassgalning som mig ärvt detta rena himmelriket !!

Svar: Ja glass är underbart året om, älskar också glass! Hoppas du testar denna :) // Malin
Malin Dahlstrom

ser otroligt gott ut!

Svar: Tack det var det kan jag säga ;)
Malin Dahlstrom

Mums!

Svar: Tack :)
Malin Dahlstrom

Ser extremt gott ut! Nästan så att jag måste prova att göra. Fina bilder också :)

Svar: Ja testa det är så enkelt och resultatet blir mer än gott!// Malin
Malin Dahlstrom

Ser otroligt gott ut, men jag skulle aldrig orka göra det :( Du borde börja sälja! :)

Svar: Haha! Jo men du den här glassen rör du ihop på max 15 min så det är inga problem ;)// Malin
Malin Dahlstrom

Men jag dör lite över hur gott det där såg ut att vara!

Svar: Haha å jag dör över hur mycket jag åt av den där glassen.. Gick liksom inte att sluta när man väl hade börjat ;)
Malin Dahlstrom

Ser fantastiskt ut! Måste verkligen testa det här någongång! :)

Svar: Testa säger jag bara det blev faktiskt väldigt lyckat och glass kan man ju äta året om!// Malin
Malin Dahlstrom

Ser riktigt gott ut!!

Svar: Tack absolut en av de godaste glassar jag ätit :)
Malin Dahlstrom

mumms

Svar: Tack :)
Malin Dahlstrom

Åh vad gott det ser ut! Måste verkligen prova någon dag :)

Svar: Ja testa säger jag bara! Hoppas du kommer gilla den lika mycket som vi gör!
Malin Dahlstrom

Åh det ser extremt gott ut!

Svar: det ÄR det kan jag lova, för att inte säga helt fantastiskt gott :)
Malin Dahlstrom

Ser så gott ut! :3

Svar: det ÄR det kan jag lova, för att inte säga helt fantastiskt gott :)
Malin Dahlstrom

Vilken fin historia och så gott det ser ut :)

Svar: Tack :)
Malin Dahlstrom

Vad gott :D Detta måste jag testa!

Svar: Ja vad kul, testa säger bara för det blir supergott! Hoppas du gillar den!
Malin Dahlstrom

De ser s¨å himla gott ut =)

Svar: Det ÄR det kan jag lova ;)
Malin Dahlstrom

Nu finns det glassi min frys också.....tack så mycket! Vilken jättemysig start på helgen

Nu finns det glassi min frys också.....tack så mycket! Vilken jättemysig start på helgen

Nu finns det glassi min frys också.....tack så mycket! Vilken jättemysig start på helgen

Svar: Vad roligt! Hoppas du tyckte om den // Malin
Malin Dahlstrom

Så gooot!

Svar: det ÄR det kan jag lova, för att inte säga helt fantastiskt gott :)
Malin Dahlstrom

Detta MÅSTE jag göra någon dag ser hur gott som hellst ut! Fick springa iväg o göra en snabb kopp varm choklad bara för jag blev så sjukt sugen på choklad <3 NOM!

Svar: Haha ja chokladsuget måste stillas när det sätter in. Hoppas du testar glassen, berätta gärna sen vad du tyckte :)
Malin Dahlstrom

Åh ser så gott ut!

Svar: det ÄR det kan jag lova, för att inte säga helt fantastiskt gott :)
Malin Dahlstrom

men gud vad gott :D

Svar: det ÄR det kan jag lova, för att inte säga helt fantastiskt gott :)
Malin Dahlstrom

Måste testas, om man inte behöver någon glassmaskin? ;)

Svar: Nix ingen glassmaskin easy peasy!
Malin Dahlstrom

moa

åhh så gott det såg ut! 😍

Svar: det ÄR det kan jag lova, för att inte säga helt fantastiskt gott :)
Malin Dahlstrom

åh vad gott det där såg ut!

Svar: det ÄR det kan jag lova, för att inte säga helt fantastiskt gott :)
Malin Dahlstrom

åh men herregud vad gott!!

//hundredkitchenstories.blogg.se

Svar: Tack det var faktsikt supergott, måste nog göra en ny variant snart!
Malin Dahlstrom

Det lät gott! :)

Svar: det ÄR det kan jag lova, för att inte säga helt fantastiskt gott :)
Malin Dahlstrom

men ååh! Ser ju så gott ut :)

Svar: det ÄR det kan jag lova, för att inte säga helt fantastiskt gott :)
Malin Dahlstrom

Wow! Det ser fantastisk ut. Jag som är galen i glass kan inte låta bli att bli imponerad och nyfiken på att själv prova att göra glassen. Mums! <3
Kram

Svar: Ja testa! Lovar att du inte blir besviken :)
Malin Dahlstrom

Vad är vaniljfrön??

Svar: Tack för att du såg det ska genast ändra till PULVER :)
Malin Dahlstrom

Ida

Såg bilderna och dog, typ. NOM.

Svar: haha Tack typ den bästa komentaren man kan få :)
Malin Dahlstrom

Herregud vilka bilder! De är så vackra och aptitretande!

Svar: Tack snälla för fina ord gör mig varm in i hjärtat :)
Malin Dahlstrom

Japp, detta sparar då jag och testar på SNARAST!
Jag dör seriöst sötsug-döden. hur länge ungefär ska det svalna och bli en glass liksom? :)

Svar: Alltså själva smeten behöver ju inte svalna, utan när du rört ihop allt så ställer du det i frysen i ca 4 timmar. Lycka till hoppas du tycker om den lika mycket som vi :)
Malin Dahlstrom

Åh gud så gott det ser ut!

Svar: Det är det lovar jag, säger bara TESTA ;)
Malin Dahlstrom

Åh, så gott och vackert det ser ut :-)

Svar: Tack snälla :)
Malin Dahlstrom

gott!!!

Svar: Japp tillochmed supergott ;)
Malin Dahlstrom

ÅH vad romantiskt!! Mitt hjärta växer lite nu. Så fint av honom att fria till dig så! Vilken känsla det måste ha varit, wow :)

Vad fint att du gör detta som en hyllning! Ser alldeles utsökt ut. Fina bilder du tagit också :)

Svar: Tack snälla för fina ord <3 Jo det var väldigt romantiskt. Så romantiskt att jag propsar på giftermål i New York!
Malin Dahlstrom

Men skojar du så gott det ser ut?!

Svar: Haha tack, den är faktiskt bland mina top 3 glass recept jag gjort så testa säger jag bara :)
Malin Dahlstrom

Ser vansinnigt gott ut! :D

Svar: Det Är det verkligen :)
Malin Dahlstrom

Men ååhhh så gott!! :'D

Svar: Det ÄR det kan jag lova ;)
Malin Dahlstrom

mums

Svar: Japp supergott!
Malin Dahlstrom

Åh! Måste prova göra detta någon gång.

Svar: Ja testa!! Superenkelt tar ungefär en kvart att slänga ihop och sen behöver man bara vänta på att den ska frysa :) Hoppas du gillar den :)
Malin Dahlstrom

Ser riktigt gott ut!
Måste testa :)

Svar: Ja testa!! Superenkelt tar ungefär en kvart att slänga ihop och sen behöver man bara vänta på att den ska frysa :) Hoppas du gillar den :)
Malin Dahlstrom

åh, va gott det ser ut! :)

Svar: Det ÄR den för att inte säga helt fantastiskt god!
Malin Dahlstrom

my

Måste prova :D

Svar: Ja testa!! Superenkelt tar ungefär en kvart att slänga ihop och sen behöver man bara vänta på att den ska frysa :) Hoppas du gillar den!
Malin Dahlstrom

Fruktansvärt gott! Måste verkligen testa att göra detta!

Svar: Ja testa!! Superenkelt tar ungefär en kvart att slänga ihop och sen behöver man bara vänta på att den ska frysa :)
Malin Dahlstrom

Herregud va gott det ser ut, måste prova!! :)

Svar: Det ÄR det kan jag säga ;) För att inte säga helt fantastiskt gott ;) // Malin
Malin Dahlstrom

Guuuud så gott! :)

Svar: Det ÄR det kan jag säga ;) För att inte säga helt fantastiskt gott ;) // Malin
Malin Dahlstrom

Åhh vad gott det låter!

Svar: Det ÄR det kan jag säga ;) För att inte säga helt fantastiskt gott ;) // Malin
Malin Dahlstrom

Mums :D

Svar: Japp det är det rätta ordet ;)
Malin Dahlstrom

åh så himla gott!!

Svar: Det ÄR det kan jag säga ;) För att inte säga helt fantastiskt gott ;) // Malin
Malin Dahlstrom

Gud vad gott det ser ut! Är det typ såna glassar som Ben&Jerry säljer?:) Sjukt goda glassar!:)

Svar: Ja gillar man Ben and Jerrys kommer man älska denna :)
Malin Dahlstrom

Haha vilken perfekt idé det låter som, antar att det blev en succé på förlovningsdagen?

Svar: Jo det blev dundersuccé. Så mycket att glassen har blivit gjord ett par vändor till sen dess ;)
Malin Dahlstrom

åh så gott det ser ut! :)

Svar: Det ÄR det kan jag säga ;) För att inte säga helt fantastiskt gott ;) // Malin
Malin Dahlstrom

Men åh vad gott!!

Svar: Det ÄR det kan jag säga ;) För att inte säga helt fantastiskt gott ;) // Malin
Malin Dahlstrom

åh herre vad gott!

Svar: Det ÄR det kan jag säga ;) För att inte säga helt fantastiskt gott ;) // Malin
Malin Dahlstrom

Fantastiska bilder :)

Svar: Tack snälla vad roligt att du tycker om dom!ha en härlig helg
// Malin
Malin Dahlstrom

Hej!

Vilken härlig blogg du har! Jag jobbar för sajten Hittarecept.se och såg att du har goda recept på din blogg och tänkte tipsa om vår sajt. Vi är en sökmotor för recept med innehåll från svenska bloggar och sajter. Kika gärna runt på sajten www.hittarecept.se och kolla även in Matbloggstoppen: http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen

Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!

Med vänliga hälsningar,

Emilie
Hittarecept.se

- Åh så vackert med giftermål i New York! Vilken plats ni än befinner er på så är det fantastiskt. Jag önskar er all lycka ♡

Jag testade att göra glassen igår och jag måste bara säga att den var otroligt god! Tack för receptet. Hoppas att det är okej att jag skrivit receptet på min blogg, jag har länkat hit.

Svar: Å vad kul att du gillade den :) Vad roligt att du testade <3 // malin
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: