Underbara Lakrits brownies

| Postat i: Bakat, brownies, choklad, desserter, lakrits
Ibland i alla fall om man är jag kommer det ett rejält choklad sug.. vilket brukar innfalla sisådär vid samma tidpunkt en gång i månaden.. Jag är alltid sugen på choklad fast det blir värre just då. Då räcker det inte med några halmesyrer som en enkel choklad kaka, nej mycket ska det vara och gärna mycket av allt. Det är där Brownies kommer in i bilden, mina favoriter som jag skrivit om förut som blir så där choklad kladdiga, mastiga å fulla av choklad. En ännu bättre ide är att para ihop brownien med något som redan är jättegott, som tex lakrits, marabou mjölkchoklad med lakrits är en av mina favoriter, sött å salt vet ni ju redan att jag tokälskar så en brownie med den kombon kan ju inte bli annat än himmel rike! Jag rörde ner lakritspulver i smeten och toppade det hela med frosting gjord på marabou chokladen. Ljuvligt gott och är man riktigt galen så serverar man dessa med en stor skopa lakritsglass gärna den från lejonet och björnen och toppar det hela med varm choklad sås (hemma gjord så klart!) då är man så nära choklad himlen man kan komma!

 
Brownie:
200 gram smör
3,5 dl mörkt muscovadosocker eller farin
3 dl kakao (låter mycket jag vet men det ska vara så)
1 msk lakrits pulver
1 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
4 ägg gärna ekologiska
En nypa salt
100 gram hackad mörk choklad av valfri sort
 
I en kastrull smälter du smöret tillsammans med sockret. Ta av från värmen,
Sikta ner de torra ingredienserna i en skål och rör så att allt blandas. Häll ner smör och sockerblandningen och rör ihop smeten med en slev, vi vill inte vispa in en massa luft i brownien så att röra istället för att vispa gör den kompakt och kladdigt god!
Rör ner äggen ett i taget tills allt är blandat till en ganska fast kladdig massa.
 
Häll browniesmeten i en avlång form (tror min är omkring 30x20) klädd med bakplåtspapper, och strö över den mörka chokladen, tryck ner den lite i smeten om det behövs.
Grädda ca15-20 min i 160 grader (jag har en gasugn som visar 160 istället för 150 som på vanliga ugnar och i min ugn tog det ca 18 min innan brownien var färdig) Brownien blir som bäst när den är stelnat ut mot kanterna och fortfarande dallrar i mitten då är det dags att ta ut den från ugnen. Låt den svalna och skär sedan i bitar.
 
Marabou lakrits frosting

200 gram marabou lakrits
2 msk grädde eller mjölk
2 msk kakao
1 dl florsocker
100 gram smör, rumsvarmt
 
Hacka chokladen, spara cirka 50 gram av den till garnering
Lägg choklad och grädde i en skål över vattenbad och låt smälta ihop.
 
Vispa smöret, kakaon och florsockret mjukt. Rör ner den smälta chokladen. Bred sedan ut frostingen på den avsvalnade brownien. Strö över resten av chokadhacket och låt stelna i kylen ca 30 min. Skär i bitar.
 
 
 
 
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: