Rabarberpaj med vitchoklad och hallon

| Postat i: Bakat, desserter, paj, rabarber
Finns det någonting som andas försommar så mycket som rabarber... Tycker dom är så otroligt vackra med sina jätteblad och vackert rödgröna stjälkar. Rabarbermarmelad med hallon är en favorit här hemma oh jag har länge tänkt att försöka få ihop dessa två i en paj, dock är ju bägge två rätt syrliga av sig och kan behöva något sött som balanserar upp det hela, både rabaraber och hallon är fantastiskt gott ihop med mörk choklad men denna gången bestämde jag mig för att göra något med vit choklad. Vit choklad kan iallafall enligt mig lätt bli för sött å nästan lite kvalmigt om det inte paras ihop med något syrligare. I den här pajen blev den vita chokladen en fullträff, det vaniljsöta i en len å krämig fyllning till hallonen och rabarberna blev fantastiskt gott!
När vi ändå pratar paj så tycker jag att vi ska prata pajskal.. Finns det något tråkigare än ett smaklöst pajskal? För mig är det viktigta att pajskalet är lika gott som själva fyllningen. Det här pajskalet blir som en tunn knäckig havrekaka, mina barn som inte är så förtjusta i rabarber..än ;) åt mer än gärna kanterna.
 
Pajskal
150 gram smör
1,5 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 tsk bakpulver
 
Smält smöret i en kastrull. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och häll över smöret och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en smord och mjölad pajform. Grädda i 200 grader 15 min.
 
Fyllning
2 dl creme fraiche
1 dl socker
100 gram smält vit choklad
1 stort ägg
1 tsk nystött kardemumma
4-5 rabarberstjälkar
en handfull hallon
 
Börja med att dela rabarbern i bitar. Lägg rabarbern i en skål och häll över kokande vatten. Häll av vattnet och skölj sen av dom med kallt vatten. På detta sätt blir du av med oxalsyran som lätt kan kännas lite strävt mot tänderna.  
 
I min paj har jag använt hallonpuree men det går lika bra att stoppa ner hallonen hela. Vill du använda pure mosar du hallonen genom en finmaskig sil så blir du av med kärnorna.Och sedan ringlar du ner hallonpuren i fyllningen innan du lägger ner rabarberna.
 
Vispa ihop creme fraice, socker  kardemumma och ägg tills det precis blandats. Rör ner den smälta chokladen i smeten och häll sen ner allt i pajskalet. Tryck ner rabarber och hallon. Grädda på 200 grader i ca 25 min.
 Servera ljummen eller kall.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: