Kokos och citron Blondies med Rabarberfrosting

| Postat i: Bakat, frosting
Det blir mycket som görs av rabarber här i bloggen just nu, gäller ju att ta vara på minsta lilla av denna underbara grönsak ( eller är det en frukt ) Till detta receptet hade jag inte ens tänkt att blanda in rabarber, men när det var dags för frostingen kom jag att tänka på  Sabinas fantastiskt fina ombre glass tårta som hon la upp på bloggen för ett tag sedan. Den var galet snygg ( Ni har väl inte missat hennes blogg antar jag för så mycket gott och fint som finns där är det obligatoriskt med ett dagligt kik hos henne ) och då blev jag lite sugen på att testa detta på en vanlig avlång kaka. Ja alltså inte att ha glass på utan att få frostingen så där snyggt ombre färgad. Och eftrsom rosa är min absoluta favoritfärg och dessutom skulle passa perfekt på kakan som blev så vackert pastellgul så var det ett kanske inte så oväntat val. Hallon var det första jag tänkte på men det var inte riktigt den smakkombon jag ville ha.. Och det här kommer säkert låta konstigt i vissas öron men philladelphia frosting med hallon kan ibland nästan smaka lite majonäs.. I min mun då vill säga, vet inte vad jag har för konstiga smaklökar men jag tycker att det smakar åt majonäs hållet.. Annars gillar jag frosting på philladelphia! Ville ha något som bröt av mot citrustonen i kakan men som ändå inte blev för sötsliskigt och som blev rosa. Kom att tänka på den vackra flaskan hemmagjord rabarbersaft som stod och väntade i kylen och tänkte att rabarber kanske kunde vara gott i en cream cheese frosting.. Nåja detta var än så länge på planeringstadiet medans kakan var i ugnen, så vi kanske ska börja med den. En blondie är alltså den ljusa varianten av en brownie, en ljus kladdkaka kan man säga. Finns massa varianter oftast görs den med vit choklad och eftersom jag redan hade gjort slut på den vita chokladen till rabarberpajen i nått inlägg ner så tog jag helt enkelt mitt favorit recept på brownies och uteslött kakaon.
Istället för kakao tog jag kokos och rivet skal från citron och lime. Var lite rädd för att det skulle smaka som ofärdig sockerkaka men det gjorde det inte. Mer som kokostoppar men lite kompaktare. Dessa kakorna blev en favorit hos både lillebror och stora syster. Tur att det blev många av dom för dom funkar perfekt som mutor för att få dom att göra som jag villl haha ;)! Schhhhh bara, det är ingen som berättat för dom om att det är rabarber insmuglat i receptet, dom har ju fått för sig att dom inte gillar det.. Hur man nu inte kan tycka om det det är ju så gott! Kan tänka mig att använda denna frostingen till ett par choklad cupcakes med.. Får bli ännu ett inslag på "Jag måste baka listan" !

 
 
Blondie

200 gram smör
3 dl socker
2,5 dl kokos 
1 tsk rivet citron skal från en ekologisk citron
1 tsk rivet limeskal från en ekologisk lime
Pressad juice från en halv citron
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
4 ägg gärna ekologiska
En nypa salt

Sätt ugnen på 160 grader
Smält smör och socker i en kastrull. Rör ner citronjuicen. Blanda de torra ingredienserna i en skål tillsammans med citrusskalen. Rör ner smör och sockerblandninen. Rör sedan ner äggen ett i taget i smeten tills allt blandats. Jag rör med en vanlig träslev för att inte vispa in för mycket luft i. 
Klä en avlång form med bakplåtspapper (ca 30X20) och fördela smeten jämnt över pappret. Grädda i ca 18-20 min, kakan ska fortafarnde vara lite kladdig in mot mitten när du tar ut den. Låt svalna.
 
Frosting
 
1 ask philadelphiaost (200 gram)
75 gram mjukt smör
3 dl florsocker (vill du ha frostingen fastare tillsätter du mer )
½ tsk äkta vaniljpulver
Nåra matskedar hemmagjord rabarbersaft
 
Börja med att röra philadelphiaosten och smöret mjukt tillsammans med florsockret. Övervispa inte för då kan frostingen bli för lös. 
Till det första lagret tog jag bara lite kanske en msk saft så smeten blir svagt rosa. Bred detta över en tredjedel av kakan. Tilsättt lite mer av rabarbersaften i kvarstående smet tills den blir mörkare än första frostingen. Bred detta över nästa tredjedel, dra med en smörkniv längs kanterna på frostingen så fadas färgerna in i varandra försiktigt. Upprepa det hela en tredje gång ( det kan hända att du behöver använda dig av lite mer florsocker till sista omgången frosting för det går åt mer saft för att få det mörkare) och när alla lagren är gjorda ställ kallt och skär sedan i bitar. Kakan var klart godast efter en dag eller två så den kan med fördel göras i förväg
 
 
 
 
 
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: