Rocky Road Cupcakes

| Postat i: desserter
Semester, snart snart snart går många inklusive jag själv på sommarledighet, och alla jag pratar med just nu säger samma sak, jobbet går på snigelfart dagarna segar man sig igenom medans solen skiner utanför fönstret och man bara längtar efter semster. Man börjar gå i nån slags halvfart, saker som brukar vara enkla tar extremt lång tid att göra klara och man har liksom inte lust längre, hela kroppen skriker efter ledighet!  Lite likadant är det med bloggen, det här med skrivandet känns lite segt så jag tänker hålla mig kort. Lusten för bakning och fotografering finns men att få det på pränt är det lite sämre med. Det finns ett avsnitt av vänner där Rachel ska göra triffle och blandar ihop två recept så det slutar med att det blir köttfärs i triffeln och den enda som äter det är Joe.. Ungefär så som han säger i det avsnittet känner jag att detta inlägget blir, dock minus blandningen av söta saker och kött. här är det bara sött så det räcker och blir över, härliga Rocky Road cupcakes fyllda med dulce de leche mer choklad och nötter sedan toppade med en fudge frosting.. Vad finns det inte att gilla Choklad-Gott Fudge-Gott Dulce de leche, minimarshmallows och valnötter-GOTT. Helt enkelt fantastiskt over the top gott!

 
Chokladmuffins (Grundreceptet kommer från Linda lomelino med några små tillägg från mig)
 till 15 st
300 g mjöl
1/4 tsk salt
1/2 tsk bikarbonat
80 g kakao
0,5 msk bakpulver
250 g socker
100 g smält smör
250 ml Buttermilk ( 2,5 dl mjölk+1 msk vinäger, låt det stå i 10 min innan du använder det i smeten)
2 stora ägg
100 gram valnötter, grovt hackade
100 gram hackad choklad
15 msk Dulce de leche för bakning från pampas deli ( det går inte åt en hel burk men nästan..)
 
Värm ugnen till 200 grader och fyll en muffinsplåt med pappersformar. 
Blanda alla torra ingredienser utom sockret i en skål. Rör om.
Blanda socker, ägg och Buttermilk i en annan skål och blanda till en jämn smet. Tillsätt de torra ingredienserna och vänd ihop smeten bara precis tills allt blandats. Fyll muffinsformarna till hälften med smet. Klicka i 1 msk dulce de leche, strö över valnötter och choklad i varje form och fyll på med mer muffinssmet. 
Grädda i ca 15 min eller tills en provsticka kommer ur nästan torr.
 
Fudge Frosting
1 burk kondenserad sötad mjölk
300 gram mellanmörk choklad ( 55% använde jag från lindt)
2 msk smör
 
Häll den kopndenserade mjölken i en skål. Hacka chokladen och lägg det i mjölken tillsammans med 2 msk smör. Sätt in i micron på full effekt 1 min. Rör om är det fortfarande choklad som inte är smält i micra lite till tills all choklad är smält.
Låt frostingen stelna en halvtimma ungefär tills den är tillräckligt tjock att spritsa med.
 
Till de färdiga cupcakesen behöver du:
Frostingen
1 dl mini marshmallows
Valnötshack
ca 1 tsk dulce de leche till varje cupcake ( jag rörde ut min ddl med lite mjölk så den blev lättare att ringla)
 
Spritsa frostingen eller bred den över cupcaksen, tryck ner minimarshmallows och valnötter. ringla sedan dulce de leche över.
 
 
 
 
 
 
 
 
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: