Jordgubbs mousse Cheesecake- En äkta sommartårta!

| Postat i: cheesecake, desserter, jordgubbar
Nu har de första svenska jordgubbarna börjat dyka upp i affärerna, och det finns väl inget som smakar så mycket sommar som just svenska jordgubbar. Möjligtvis kokt färskpotatis med en dilvippa men det vill jag inte ha i eller på mina bakverk.. På nationaldagen brukar vi alltid äta jordgubbar på något vis och för några dagar sedan provabakade jag min favorit cheesecake och tänkte att det vore ljuvligt gott ihop med jordgubbar. Det blev en Cheesecake som toppades av en fluffig jordgubbsmousse en himmelsk kombo. Särskilt när man bakar cheesecaken i vattenbad, det blir en annan konsistens på chessecaken alldels sammetslen så att den smälter i munnen. Jag har använt samma recept som jag använde till den Här oroe cheesecaken men uteslutit chokladen och haft i rivet limeskal. När jag gjorde denna cheesecaken förra gången var det några som frågade här i bloggen och på Facebook om det där med vattenbad verkligen var nödvändigt.. Är det ett måste?, nej det är ett steg man kan hoppa över men konsistenen på cheesecaken blir inte lika krämig, det är lättare att den blir överbakt och man kan få sprickor i den och man missar den ljuvliga krämiga konsistensen. För mig är det ett måste men gör det ni själva tycker är bäst!
När en av mina vänner såg min färdiga kaka fnissade hon och sa att den här får du döpa till Malin tårtan, den är precis som du Rosa, Fluffig, Ljuv, Romantisk och en aningens mäktig om man tar en för stor bit på en gång.. Det där sista sa hon med kärlek så ja bortser från det. Men faktum är att denna skapelsen är väldigt mycket Jag..
Har förklarat för min man ett flertal gånger att om han verkligen vill imponera på mig eller om det är något han vill att jag ska svara ja på Bjud mig på antingen något med massa choklad eller lär dig att baka en riktig cheesecake för då får du mig på fall direkt!  Rosa och cremevitt de två absolut snyggaste färgerna som finns, rosor i samma färgkombo är några av mina favoritblommor så ja Romantisk rosa fluffig det är nog jag i ett nötskal.
Jag har valt att dekorera cheesecaken med kanderade rosenblad, det man ska tänka på om man vill göra dessa är att se till att välja en obesprutad ros så att man vet att det inte är några gifter man lägger på tårtan. Rosorna behöver torka ett par timmar gärna över natten, vissa tycker att man ska torka dom i ugn men det steget hoppade jag över det räckte med en natt på bakplåtspapper.
Hoppas ni vågar testa denna skapelse trots vattenbadet för det här är nog sommarens godaste tårta hemma hos mig i alla fall!
 
 
 
Kanderade rosenblad.
 
Kronbalden från en obesprutad ros
1 lätt uppvispad äggvita
Strösocker
1 pensel
1 ark bakplåtspapper
 
Pensla rosbladen med äggvitan strö socker över och lägg bladen att torka på bakplåtspapper, vänd dom några gånger under torktiden och låt dom gärna stå över natten å torka. När som är klara är dom alldeles stela.
 
Innan du börjar med cheesecaken är det bra att klä din bakform i dubbla lager folie så att vattnet inte läcker in i formen. Receptet är till en form på 15 cm.
 
Botten:
12 digestivekex kex
25 smält smör
 
 
Krossa kexen i en matberedare (eller i en mortel) till fina smulor, häll det varma smöret över och rör ihop till en kletig massa som du sedan trycker ut i botten och upp mot kanterna på din form. Ställ formen kallt medans du gör cheesecakesmeten.
 
Cheesecake
 
350 gram philadelphia ost
1 dl strösocker
Några skvättar vanilj extrakt eller fröna från en vaniljstång, eller 1 tsk vaniljpulver
2 lätt uppvispade ägg
1 dl creme fraiche ( den feta )
1 msk Maizena majsstärkelse (inte maizena redning)
1 tsk rivet lime skal
 
Värm ugnen till 175 grader.
 
Rör osten mjuk tillsammans med sockret tills smeten är jämn och fin. Rör ner ägg, vanilj, limeskal och maizena. Vänd sist ner creme fraichen. 
Häll smeten över din kexbotten jämna till den om det behövs. 
 
Sedan ställer du din form i en gratängform eller något som din bakform får plats i och fyller på med kokhett vatten tills det når upp till hälften av formen.
Grädda i ca 1 timma. Cheesecaken är klar när den är ganska så fast men dallrar lite i mitten. 
Stäng av ugnen och låt cheesecaken stå ett par timmar innan du tar ut den. Låt cheesecaken vara helt avsvalnad innan du börjar med jordgubbsmoussen. Häller du jordgubbsmoussen på cheesecaken innan den svalnat smälter grädden.
 
Jordgubbsmousse (receptet är i grunden från Manuela på passionforbaking här har jag gjort om det lite för att passa till cheesecaken)
 
300 gram färska jordgubbar, rensade
100 gram minimarshmallows (använder du stora klipp dom i små bitar först)
2,5 dl vispgrädde
 
Mixa jordgubbarna till en slät puré med hjälp av en matberedare, blender eller en stavmixer.
 
Lägg purén och marshmallowsen i en kastrull och värm på medelhög värme tills alla marshmallows har smält. Låt detta svalna till rumstempratur.
Vispa grädden tills den bildar fasta toppar.
Vänd ner jordgubbspurén i grädden och häll moussen över cheesecaken. Låt det hela stå i kylen ett par timmar tills moussen stelnat.
 
Garnera med de kanderade rosbladen och minimaränger.
 
 
 
 
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: