Enkel Jordgubbs och Limeglass

| Postat i: desserter, glass, jordgubbar
Vilken underbar sommar vi har fått! Jag själv älskar värme och tycker att dessa dagar har vart underbara, många lata dagar vid stranden, grillning på kvällarna och att kunna sitta ute på altanen ljumma sommarkvällar. Fantastiskt om ni frågar mig. Glass har det gått åt en hel del här, man måste ju svalka sig på fler sätt än att hoppa i badet hela tiden! Jordgubbar har vi dessutom haft massor av och tröttna på jordgubbar kan man aldrig göra men så här i värmen så blir dom snabbare lite dåliga och man hinner inte äta upp alla.. Då är det perfekt att göra glass av dom.  Den här glasssen är verkligen enklast möjliga och görs utan glassmaskin. Jag har använt kondenserad mjölk+grädde som glassbas men testade här att byta ut en del av grädden mot lite yogurt med gott resultat, blev inte lika tungt som jag kan uppleva att det blir med bara grädde. Rivet limeskal och lite pressad limesaft brukar jag ha på mina frukost jordgubbar ( frukostjordgubbar vilka semestervanor man har lat till sig med!)  och det är så gott ihop så det fick det bli även här och lika gott blev det i glassen. Nu tänker jag njuta av mina sista två semesterveckor med mycket glass och förhoppningsvis massa bad och en tripp till köpenhamn hoppas ni också har en lika fin semester!
 
 
 
Recept
500 gram  jordgubbar
rivet skal från 1 Lime
1burk kondenserad mjölk
3,5 dl vispgrädde
1,5 dl grekisk yogurt
 
Rensa och skölj jordgubbarna. Jag stötte sedan mina med en potatis stöt till ett grovt mos för jag gillar när det bir lite bitar i glassen. Blanda jordgubbarna med limen och kondenserad mjölk och yogurth.
Vispa grädden tills mjuka toppar bildas och vänd ner grädden i jordgubbssmeten. Häll över i en form och frys ca 4 timmar innan du äter av den.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Så gott de lät :)

Svar: Tack det är supergott!
Malin Dahlstrom

mmm gott:D

Svar: Tack det var det!
Malin Dahlstrom

Gud både ser och låter gudomligt gott ut!

Svar: Tack det var det, som tur var har jag lite kvar i frysen, sommar på sked!
Malin Dahlstrom

glad sommar

Svar: Tack det samma!
Malin Dahlstrom

Åh va gott det ser ut.
Tack för receptet!
/ Malin
malinedlund.blogg.se

Men.. jag menade ju inte att kommentera anonymt ju.. Var lite snabb där :)

Svar: Hihi ingen fara! Hoppas du han testa receptet// Malin
Malin Dahlstrom

Ser helt underbart ut!

Svar: Tack det var det ;)
Malin Dahlstrom

Nu blev jag glassugen!

Svar: Tack, glass är underbart gott jämt!
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: