For a rainy day like this eller helt enkelt For the Love of Salted Caramel

| Postat i: desserter, kola
 
Salted caramel är inte direkt något nyhet bland matbloggare och det finns väl ingen som kan ha missat min obsession kring detta och just därför gör jag ett inlägg om denna fantastiska uppfinning för det är ju så förbaskat gott att det tåls att bli påmind om, igen och igen!
Eftersom regnet istället för snö faller ner här dag efter dag så sitter jag i soffan med kokböcker och en kopp salted caramel hot chocolate, underbart gott och passar bra en dag som denna (även om jag egentligen önskar att jag drack den efter en dag ute i snön..)


Jag har prövat ett antal recept på kola sås och kommit fram till att det godaste är om man först bränner sockret i kastrullen för det ger en djupare smak på såsen och att använda en fin vaniljstång gör susen tycker jag, och att använda maldonsalt fungerar med vanligt flingsalt också men av någon anledning blir det godast med just maldon saltet. Det underbara med den här såsen är att det blir mycket av den och att det finns så många användningsområden förrutom det mest uppenbara att äta den precis som den är skedvis, så är det jättegott att ha i marängsmörkräm till chokladcupcakes eller tårta, som fyllning i macarons, på glass ( ett glassrecept är på g här i dagarna) rör ner en sked i ditt kaffe med lite mjölk, eller på cheesecake, eller som här i en varm kopp choklad med vispgrädde.
 
Salted Caramel sås
 
5 dl socker
2,5 dl vispgrädde, rumsvarm
Fröna från en vaniljstång
25 gram smör, rumsvarmt
1-2 msk maldon eller flingsalt
 
Smält sockret på medel värme, rör försiktigt runt när det börjar smälta. det kommer bildas klumpar i sockret och det är meningen fortsätt bara att röra så smälter allt tillslut. När karamellen börjar få en lätt bärnstensfärgad ton är det snart dags att ta av den från värmen, fortsätt att värma tills det börjar lukta "rostat socker" och den har fått en djup brunröd färg, akta bara så att du inte bränner sockret. Ta sedan av från värmen och rör ner smöret, saltet och vaniljfröna. Se till att du använder en djup kastrull för det bubblar rejält! Ibland kan det hända att karamellen stelnar när man har i smöret ställ då tillbaka på plattan och värm försiktigt upp det tills allt är smält igen och ta av från värmen. När smöret är väl blandat med karamellen  häller du i grädden, rör ordentligt tills allt är blandat och låt svalna något innan du häller upp det i en glasburk eller skål.
 
 
 
 
 
 
 
 
För att göra en kopp Salted Caramel Hot chocolate behöver du:
 
Några skedar av såsen
2 dl mjölk
50 gram mörk choklad riven så smälter den lättare (gärna 70% ig)
En klick vispad grädde+ mer kolasås
 
Börja med att skeda ner såsen i en stor kopp längs med "väggarna" i koppen.
Värm mjölken och häll i den rivna chokladen och blanda väl.
Häll chokladen i koppen och lägg på grädde och ringla över kolasås!
 
 
 
 
 
 
 

Snacka om ha-begär! Shit, så gott det ser ut. Håller med om att den passat efter en dags skidåkning.

Kram kram

Svar: Japp ha begäret när den finns i kylen ska vi nog inte prata högt om ;) Har blivit måååånga vändor till kylen här!Kram Kram
Malin Dahlstrom

Jag har faktiskt inte testat kola och salt ännu :) en av få kanske. Dina bilder är fantastiska! :)

Svar: Åhh då MÅSTE du testa det är underbart, lite svårt att sluta bara när man väl har börjat göra den vill man ha den till allt!
Malin Dahlstrom

Jätte fina bilder!

Svar: Tack snälla :)
Malin Dahlstrom

Här har du en till som är något besatt av saltkola ;) Får hejda mig själv från att ha med det i varje recept typ, haha!

Den varma chokladen ser jättegod ut! :D

Svar: Ja men eller hur man vill ha den på ALLT! Kan upplysa om att den till och med är jättegod på popcorn.. Man måste ju testa allt!
Malin Dahlstrom

Herregud så gott!

-Tusen tack!

Svar: Ja det är fantastiskt gott!!
Malin Dahlstrom

ååh va gott... blev så himla sugen på de nu :)

Svar: Utfärdar en liten varning bara ;) den är omöjlig att sluta äta när man väl testat!
Malin Dahlstrom

Så gott det ser ut!! Hur länge håller kolasåsen? Och jag antar att den förvaras i kylskåpet?

Svar: Ja bäst är att ha den i kylen tror att den håller sig i upp till två veckor. Här håller den bara i ett par dagar, eftersom den mystiskt nog alltid tar slut så snabbt!
Malin Dahlstrom

åh, tack för snabbt svar!
Kan tänka mig att den försvinner rasande fort! ;)

Mumma vad gott!

Malin, skulle jag kunna få gå in på din blogg och justera en sak i koderna? Ser här på dina kommentarer att texten hamnar utanför boxarna och så vill vi ju inte ha det ;P Helt gratis såklart. Om du kan maila mig dina inloggningsuppgifter (du kan ju byta lösenord så att jag bara får gå in och göra detta och sedan byta tillbaka) så fixar jag det i ett nafs!

Svar: awww supergulligt av dig självklart får du det! Har funderat på det också och vad jag skulle göra för att rätta till det :)
Malin Dahlstrom

Vilka fina bilder! Vad gott det ser ut!

Svar: tack snälla :) var inne å kikade hos dig vilken fantastiskt duktig fotograf du är, makalösa bilder!
Malin Dahlstrom

gud vad bra tips! får jag testa =)

Jisses va gott!! Måste jag verkligen testa! Har lite funderingar på att ringla såsen över brownies.. är den tillräckligt hård för det tror du? :)

Svar: Ja det tror jag att den är, vill du ha den ännu fastare är det ju bara att koka den lite längre, gör kulprov under tiden så märker du ju när konsistensen är som du vill ha den :) Jag har haft den över glass till brownies det är supergott!
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: