Pavlova Cupcakes fluffiga små ljuvligheter

| Postat i: desserter
Marängsmet måste var något av det mest tacksamma som finns att slänga ihop..
Det är lätt att göra, smakar ljuvligt, ser ut som ett fluffigt moln man vill dyka in i, gör sig bra på kort och går snabbt..
Alltid bra att ha på lut i skafferiet ifall man vill ha något extra gott till efterrätt en tråkig måndagskväll som vi hade i måndags, eller bjuda på efter en god lördagsmiddag i glada vänners lag, jag gillar saker som går att förbereda så att man får mer tid till det som är viktigt istället för att stå och slava i köket. I min fina kakburk trängdes dessa små moln som jag gjorde ett litet försök till att göra rosa, jag fegade ur lite med färgen så det syns knappt att dom är rosa men man kan ju alltid säg att det var meningen att dom skulle bli svagt vintage rosa. Det hävdar jag i alla fall.
Pavlovas har dykt upp lite varstanns ser en massa på pinterest och diverse bloggar.. Kan det vara så att dessa små skapelser är en längtan efter vår å ljus kanske.. 
Vad som helst passar egentligen i en pavlova, det kan inte bli fel liksom. Grädde och någon typ av bär brukar vara själva basen, men ibland kan det bli lite för mäktigt med bara grädde så jag gjorde en variant med grädde och philladelphia ost och rivet citronskal för att ge lite syrlighet som bryter av i allt det söta. Favorit kompotten fick hänga med på ovanpå dessa också. Kombinationen cheesecake och rabarber är något jag måste minnas när det blir rabarber säsong igen! Medans jag väntar på vår gör jag allt för att bjuda in den i mitt hem, fina ranunkler får pryda matsalsbordet och svagt rosa tulpaner står placerade i små vaser lite varstanns. Blommor gör mig lycklig precis som dessa små bakelser tillsammans med lite lugn och ro, en bra bok i soffan med filten över benen kan jag inte tänka mig ett bättre sätt att spendera vilken eftermiddag som helst!

 
16 pavlovas (modifierat från Donna hays pavlova recept)
 
4 äggvitor (bäst blir det är om äggen inte är kylskåps kalla)
200 gram strösocker
2 tsk citronsaft
2 msk maizena mjöl
 
Värm ugnen till 150 grader.
Vispa äggvitorna tills dom bildar fasta toppar. Fortsätt vispa och häll ner sockret lite i taget. Vispa till en fast marängsmet som är så styv att du kan vända bunken upp och ner utan att smeten rinner ur.
Tillsätt maizenan och citronsaften och vispa bara tills det precis har blivit blandat med marängsmeten.
I en muffins plåt ställer du vanliga pappersformar som du klickar ner smeten i, gör sedan som en liten fördjupning i smeten med hjälp av en tesked. Ställ in dom i ugnen och vrid ner värmen till 125 grader. Grädda i ca 1 timma och en kvart. Stäng av värmen och låt marängerna svalna inne iugnen.
 
Cheesecake kräm
1 ask philadelphiaost
Rivet skal från en citron och pressad saft
3 dl grädde
0,5 dl socker
0,5 tsk vaniljpulver
 
Vispa philadelphian tillsammans lite pressad citronsaft och skalet tills den är len och fluffig.
I en annan skål vispar du grädden med sockret och vaniljen tills den bildar mjuka toppar. Vänd sedan ner osten i gräddsmeten.
 
Servera dina pavlovas med en klick av gräddkrämen och god kompott som tex den här. Strö över din favoritfrukt eller bär. Här har jag hallon och röda druvor.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Åh vilka fina cupcakes! :)

Jag såg dessa på FB. Vilka fantastiska skapelser! Jättefina bilder. Har aldrig testat pavlova, men fiffigt att göra dem som cup cakes!

Gott :D




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: