Ice Cream cake.. Eller jag är ingen tårtmakare.

| Postat i: tårtor
Jag kan stirra mig blind på vackert spacklade tårtor och avundas hur folk får den där nästan sammetsliknande finishen, eller de perfekta raka kanterna som om det nästan vore en hattask som stod där på kakfatet..
Och när jag börjar planera en tårta i huvudet är det så jag tänker mig att min ska se ut med... I mitt huvud ser den i alla fall ut så. Jag vet det krävs övning, övning och mer övning. Men just tårtor ligger så mycket jobb bakom och så himla ofta äter vi inte tårta hos oss och skulle vi det skulle jag snart vara rund som en boll, så det blir inte att jag gör en tårta bara för att öva även om jag borde..
Så när lillkusinen fyllde 1 tänkte jag att en liten tårta skulle jag väl klara av. Spacklingen är det som gör mig galen och får mig att slita mitt hår! det blev inte så där snyggt och rakt som jag ville men sötaste lillkusinen och hennes mamma var nöjda och det var huvudsaken. Iden med den smältande glassen har jag sett en liknande tårta med på Pinterest för ett tag sedan och jag har velat testa det hur länge som helst så nu verkade som ett perfekt tillfälle!

Devils food cake bottnar har jag hört många som gillar och jag förstår varför, chokladiga, lätta att dela upplevde inte att dom smulade särskilt mycket så om jag ger mig på en tårta igen gör jag nog dessa bottnarna! Receptet är från Nigella Lawson.
Fyllningen bestod av rabarber och jordgubbskompotten från det här inlägget, och vaniljmascarpone som smakar lite glassliknande. Sedan är den spacklad med hallon smbc och ett lager mörk choklad ganache. Glasskulan gjorde jag genom att ta undan lite av maräng smörkrämen och tillsatte lite oboy, gjorde det mest för färgens skull men smaken blev fantastiskt god!

 
 
Devilsfood bottnar
50 gram kakao
100 grams farinsocker
250 ml kokande vatten
125 gram smör
150 gram strösocker
225 gram vetemjöl
½ tesked bakpulver
½ tesked bikarbonat
2 teskedar vaniljextrakt
2 stora ekologiska ägg
 
Värm ugnen till 175 grader.
 
Jag använde 2 st 15 cm formar, klädda med bakpaper när jag gräddade bottnarna detta blev fyra lagom stora bottnar.
 
Blanda kakao och farinsocker i en skål och häll på kokande vatten, blanda och ställ undan.
 
Vispa smöret fluufigt och vitt med strösockret.
 
I en tredje skål blandar du bakpulver, bikarbonat och vetemjöl tillsammans blanda ordentligt för att undvika klumpar.
 
Tillsätt vaniljextraktet till smörblandningen tillsammans med ett ägg tills allt är blandat. Ta en skopa av mjölblandningen och rör ner tillsammans med det andra ägget. Tillsätt resten av mjölblandningen lite i taget och när allt är väl blandat tillsätter du kakaoblandningen.
 
Häll upp i dina formar och grädda ca 30 min. Bottnarna är klara när en provsticka kommer ut torr.
 
Låt bottnarna svalna och sedan delar du varje botten i två delar.
 
Mascarponekräm
 
250 gram mascarpone
1,5 dl vispgrädde
0,75 dl florsocker
vaniljextrakt, ca 2 tsk
 
Hallon marängsmörkräm ( ursprungligen från Linda Lomelino, jag har lite mindre smör i och lite citronsaft)
 
5 äggvitor
200 gram socker
200 gram smör rumsvarmt
1 tsk citronsaft
100 gram hallon, mixade och hällda genom en finmaskig sil
 
Lägg äggvitor och socker i en bunke som inte är av plast och ställ över en kastrull med sjudande vatten. Vispa tills blandningen är 65 grader varm eller tills socker kristallerna har smält.
Ta genast av kastrullen från värmen och vispa upp marängen i ca 10 min tills den och skålen har svalnat helt.
Tillsätt smöret i kuber lite åt gången vänta tills varje kub har blandats med marängsmeten innan du tillsätter en ny.  När allt smör är tillsatt vispar du ner hallonpurenoch citronen.( Om du ska göra en glasskula tar du först av ca 2 msk av krämen innan du tillsätter hallonen och färgar den med oboy)
 
Ganache
100 gram  mörk hackad choklad
1 dl vispgrädde
1 msk smör
 
Värm grädden häll den över chokladen och rör försiktigt. rör sedan ner smöret.
 
Montering.
 
Lägg en botten på ett kakfat bred över ett lager av den här kompotten
Bred sedan ett lager med mascarponekräm över. Fortsätt så tills alla bottnarna är staplade på varandra. Slå in tårtan tight i plastfolie och ställ kallt ett par timmar gärna över natten.
 
Spackla tårtan med marängsmörkrämen och när din ganache har svalnat något häller du den över tårtan.
Lägg en kula av chokladsmbc eller vispgrädde färgat med oboy eller kakao och sätt fast ett rån över kulan, tryck lite så att rånet fäster i kakan. Strö över strössel.
 
 
 

 
 
 ( Kusinen var mycket nyfiken på tårtan och var nöjd med att få smka en bit tårta för första gången! )

Så läcker! :)

Ja, att spackla tårtor är något som kräver tålamod..! Och tid, om man ska få det där perfekta resultatet.. Man kan ju stå hur länge som helst och pilla, tills man blir helt galen, haha! Som tur är gör jag inte tårtor ofta heller ;)

Den ser fantastiskt fin ut, väldigt lekfullt!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: