Hemmagjorda lakritsmums-mums

| Postat i: Bakat, desserter, godis, lakrits
Under semestern han vi med ett besök i köpenhamn. Köpenhamn är en fantastiskt mysig stad och det finns så mycket att göra och framför allt äta. Att ta del ev ett lands matkultur är en av de bästa upplevelserna med att resa.
När vi åkte till Bologna i början på semestern fick vi mellanlanda på kastrup, inne på flygplatsen fanns PB choklad som hade helt underbara praliner. En som jag fastnade för särskilt var en pyramidformad där skalet  var gjort av vit choklad  och fyllningen var ungefär som mums mums smaksatt med lakrits. Ljuvligt gott. Så när vi besökte köpenhamn var jag salig över att hitta en PB butik på ströget. Till sonens stora lycka hade dom dinosaurieformad choklad och till min lycka fanns gräddbullarna med lakrits. Enda sedan dess har jag funderat på att göra en variant av dessa själv. Att gjuta egna choklad pyramider kändes som överkurs men att spritsa mums mums smeten och sen doppa i vit chokladen fick bli mitt alternativ. I toppen på pyramiden var det mörk choklad vilket bröt av mot den vita och lakritsen så det ville jag också ha med, så jag valde att spritsa smeten på Noblesse chokladplattor.
Första omgången gjorde jag som vanliga mums mums men tyckte att de blev lite för fasta av gelantinmängden så jag gjorde en angel feather icing som jag smaksatte med lakritsgranulat och spritsade ut på plattorna.. Och även om dom inte blev i samma klass som en chokladmästares så blev dom himmelska. Självklart går det bra att utesluta lakritsen eller rent av smaksätta med något annat, men kombon av vit och mörk choklad tillsammans med lakrits är rent fantastisk! Ni måste testa
 
 
Till ca 25 st
 
1 ask mörka noblesse plattor och 200 gram vit choklad att doppa mums mumsen i
 
Fyllning
2 äggvitor
170 g strösocker
1 dl flytande glukos/glukossirap
2 msk kokhett vatten
3/4 msk lakritsgranulat (jag använde det från Johan Bylow)
1 tsk citronjuice
 

Börja med att ta en kastrull som skålen du ska vispa smeten i kan stå på utan att sjunka ner i. Fyll kastrullen till hälften med vatten och låt det koka upp.
 
Rör ner lakritsgranulatet i det kokheta vattnet. (alltså inte  idet som är i kastrullen utan de 2 msk som är med i receptet )
Lägg sedan alla ingredienser i en rostfri/glas bunke
Placera bunken över kastrullen med lätt kokande vatten se till bara så att bunken inte når vattenytan
Använd en elvisp och vispa tills du har en fin och fluffig smet, efter 5 min ungefär börjar det bli vitt och fluffigt men fortsätt ett tag till. 
Efter 7 minuter tar du skålen från kastrullen och fortsätter vispa tills du har en styv smet ca 10 min. Smeten ska vara så fast att elvisparna lämnar fasta toppar efter sig när du lyfter ur som ur smeten.
 
Lägg ut dina noblessplattor på en bricka som du får plats med i frysen.
Fyll en spritspåse försedd med valfri tyll, jag använde en vanlig rund men man kan ta vilken som.
Spritsa ut smeten på noblesseplattorna försök att lämna en liten bit av kanten fri så blir det lättare att doppa sen, ingen stor bit utan bara lite mellanrum,
 
Ställ i frysen ca 1 timma så går det lättare att doppa sedan.
 
Smält chokladen över vattenbad och ta ut några mums mums från frysen i taget och doppa dom sedan i den vita chokladen. Låt stelna i kylen.
 
 
  
 
 

Gud så fina! Vackra bilder också. Ser supergoda ut, särskilt med vit choklad :-)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: