Rabarber och Jordgubbsmousse på kladdkaksbotten

| Postat i: Bakat, desserter, mousse, tårtor
Rabarber för mig tillbaka till min barndom i mormors kök... En stor talrik med rabarberkräm i de blå skålarna som jag tyckte var magiskt vackra som liten, man åt extra snabbt för att få se de vackra bilderna i botten av skålen som bestod av 1800 tals damer i fluffiga klänningar ståendes vid ett träd, massa blommor och allt i blått och vitt. Rabarberkräm kokad med kanelstång som på mormors vis serverad med en skvätt grädde är fortafarande något av det godaste jag vet, Blir lika glad varje år när rabarberna börjar komma i rabatter och affärernas fruktdiskar.. Här har jag gjort en riktigt sommrig tårta, en kladdkakebotten med en luftig cheesecakemousse som jag mixat ner jordgubbs och rabarberkompott i, som något mittemellan mousse och cheesecake. Rabarber och mörk choklad är fantastiskt god kombination så att använda en riktigt bra kakao till kladdkakan är en hit för då kommer chokladsmaken fram mycket tydligare.
 
 
Recept

4-5 stjälkar rabarber
250 gram jordgubbar
0,75 dl socker (om jordgubbarna inte är så söta kan det hända att du behöver ha lite mer socker )

Ansa jordgubbarna och skär dom i bitar. Skala det yttersta lagret på rabarbern om du har grova stjälkar på spröda vår rabarber brukar jag hoppa över detta. Hacka rabarbern i tunna skivor och lägg jordgubbar, rabarber och socker i en kastrull som du sätter på medelvärme. Låt koka ihop, rör om lite då och då tills rabarbern och jordgubbarna har "smält". Häll upp i en skål och låt det svalna.
 
Kladdkaka

150 gram smör
2 ägg
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
3/4 dl kakao gärna av hög kvalite jag använder valrhona
1 nypa salt
0,5 tsk vaniljpulver eller 1 tsk vaniljsocker
 
Smält smöret och låt det svalna något.
 
Rör ihop ägg och socker, vispa inte in för mycket luft för då blir inte kakan så där härligt seg och kladdig.
Sikta ner mjöl, kakao, salt och vaniljpulver. Rör tills allt är blandat. Blanda sist ner smöret.
Klä en springform ca 24 cm med bakplåtspapper och häll smeten i. Grädda på 175 grader ca 15 min.
Låt svalna

Mousse
300 gram philadelphiaost
3 dl vispgrädde
1,5 dl av kompotten ovan
2 dl socker
1 tsk vaniljpulver
3 gelantinblad
 
Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten.
 
Vispa grädden mjuk och fluffig.
Rör osten mjuk med socker och vanilj.

Krama ur gelantinbladen, ta lite av kompotten och värm den ihop med gelantinbladen i micron i ca 10 sekunder på full effekt eller tills bladen smält. Det går snabbt men alla ugnar är ju olika.
Rör ner gelantinblandningen i övriga kompotten och blanda ihop det med ostblandningen. Vänd sist ner grädden.
Häll mossen över den svalnade kladdkakebotten och ställ kallt ca 3 timmar.
Garnera med jordgubbar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Vilken kaka! Köpte idag rabarber med…
Ha en fin Vallborg!
Malgorzata

Svar: Det samma till er :) Ska ni kolla på kortegen eller göra något annat kul?Vi ska bara ta det lugnt och äta massa god mat!
Kram Kram
// Malin
Malin Dahlstrom

Ser helt ljuvligt gott ut!

Glad Valborg! :)

En fråga. Hur långa är stjälkarna? Hur många dl blir det sammanlagt som man skall ha? Jag har hemmaodlade o det kan juh vara väldigt olika storlekar på stjälkarna ;)

Svar: Skulle säga att det blev omkring 2,5-3 dl rabarber, mina stjälkar var också från rabatten var ganska smala.. Så räkna med omkring 3 dl rabarber :)// Malin
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: