Pannacotta Paj

| Postat i: Bakat, desserter, paj, pannacotta, sommar
Pannacotta är en sån där favorit efterätt som jag gör i perioder, och då gärna i massa olika varianter. Så superenkelt att smaksätta och servera med lite vad som helst så blir ju varianterna oändliga. 
Idag fick den lena panacottakrämen samsas med ett knäckigt kokospajskal och massa färska bär. Underbart om ni frågar mig!
 
Jag bjöd på denna pajen på mitt jobb nu när jag hade fyllt år och den gick hem hos alla, så jag misstänker att detta kommer bli en vår och sommarfavorit på matbordet i år, tänk bara att få servera den med färska jordgubbar från jordgubbslandet eller hallon från morgonpromenaden på landet.. Jag längtar efter värme, sol och att få vara ledig och bara vara tillsammans med min familj. Denna pajen blev som en försmak av härlig sommar, får se om jag och sonen som fyller tre idag slänger ihop en till sån här tillsammans för den är otroligt lätt att göra och ger tid över till annat, som att ha kalas för det blir det nu, dinosauriekalas på golvet. Det är klart att dom också måste få vara med å fira!


 
 
 
Pajskal
150 gram smör
1,5 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 dl kokosflingor
 
Sätt på ugnen på 200 grader.
Smält smöret i en kastrull. I en bunke blandar du övriga ingredienser noga. Häll över smöret och arbeta snabbt ihop till en deg. Smöra och mjöla en pajform ( jag använde en som är 20 cm stor) och tryck ut degen över botten och upp mot kanterna. Se till att kanterna inte blir för tunna eftersom dom ska hålla upp fyllning sedan. Täck kanterna med folieremsor och grädda i 20-25 minuter. Pajskalet är färdigt när det är lätt gyllenbrunt och det börjar lukta kaka i köket! Låt svalna.

 
Fyllning
5 dl vispgrädde
1 vaniljstång
1 dl socker, extra gott om man använder ljust muscovadosocker
2 blad gelantin
 
Börja med att lägga gelantinbladen i kallt vatten.
Skåra vaniljstången och skrapa ur fröna.
Häll vispgrädde, socker, vaniljfrån + stång i en kastrull. Koka upp på medelhög värme. När det börjar koka ta av från värmen och fiska upp vaniljstången. Krama ur gelantinbladen och rör ner dom i den varma grädden. Låt svalna, sätt gärna kastrullen i ett vattenbad så går det snabbare. När grädden inte längre är varm häller du över den i pajskalet och ställer in i kylen i ca 3 timmar. Servera tillsammans med massa färska bär eller frukt.
 
 
 
 
 
 

Guud så god den såg ut!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: