Hemmagjorda Marshmallows

| Postat i: godis, påsk
Får bli ett snabbt inlägg idag, har fullt upp i köket med kalasförberedelser. Inget jobbigt alls jag älskar att stå i köket bland grytor och kastruller, slevar och pannor, i ugnen fixas låg temprerad lax,  köksbordet täckt av grönsaker,ägg och annat som ska bli till små rätter.. Men nu pustar jag ut en stund framför datorn med en stor kopp kaffe och några hemmagjorda marshmallows som jag tänkte lägga upp här nu... Det är faktiskt första gången jag prövar att göra marshmallows, mycket enklare än jag trodde och framför allt godare än dom man köper. Jag verkar ha en hang up på exotiska frukter just nu, även dessa är smaksatta med passionsfrukt och ananas. Är du gravid?! frågade en nära och mycket god vän när jag berättade om mitt 4:e exotiska frukter projekt för henne i morse... Nej det är jag inte men för mig så hör det påsken till med lite sötsyrliga smaker, citron, passion, ananas och annat som är gult. Så inga bebisar på G bara ett nyvaket intresse för somriga smaker och färger ;)
 
 
Blir en bakplåt med marshmallow massa, blir ungefär 50 marshmallows beroende på hur stora du gör dom
 
2 msk plus 2 1/2 tsk  gelatinpulver
1 dl passions och annans juice ( jag använde saften från 4 passionsfrukter och ungefär 1 dl färsk ananasjuice, det går bra att byta ut detta mot annan juice eller pure eller så tar du bara vatten)
4,5 dl strösocker
1 dl vatten
1 dl glykos
1/2 tesked salt
2 stora äggvitor
1 nypa salt
0,5 tsk vaniljpulver
 
1dl florsocker
0,5 dl maizena
 
Börja med att blanda maizena och florsocker i en skål. Ta en bakplåt som du lägger ett bakplåtspapper på. Pensla eller spraya detta med en neutral matolja. Strö sedan över ungefär hälften av florsockerblandningen. Ställ undan tills det är dags att hälla på marshmallowblandningen
 
I en stor skål häller du gelantinet och juicen, rör om och låt det stå.
Värm vatten, glyckos och socker tills det blir 115 grader. 
När sockerblandningen nått rätt tempratur häller du detta över gelantinblandningen och vispar på höga varv tills massan har tredubblats i storlek. Lättast är om du har en köksmaksin eller en elvisp med stativ för det tar ett tag ca 8 min. I en annan skål vispar du upp äggvitorna till ett fast skum tillsammans med en nypa salt. 
När Gelantin och sockerblandningen är fluffigt och lite trögt vänder du ner äggvitorna tillsammans med vaniljpulvret.
 
Häll ut blandningen på bakplåtspappret med hjälp av en inoljad slickepott. Bred ut massan över hela plåten strö över florsockerblandningen. Ställ kallt i kyl och låt stelna ett par timmar. Skär eller tryck ut sedan figurer.
 
 
 
 
 
 
 
 
Å ett litet extra tips, av alla spillbitarna som blir över när du trycker ut figurer, släng dom inte dom är jättegoda att strö över varm choklad!

Måste provas!

Svar: Ja gör det, och passions juicen går ju att bytas ut mot vad som helst så det lär bli många kombinationer på dessa här hemma misstänker jag :)// malin
Malin Dahlstrom

Åhh, häftigt! :D

Svar: Tack! Ja det var rätt kul att det var så himla enkelt och smakade så mycket godare än dom man köper!// Malin
Malin Dahlstrom

joe

MUMS så himla gott

Svar: Dom var supergoda :) Passions smaken går ju att byta ut mot vilken smak man vill så det lär bli många varianter av dessa!// malin
Malin Dahlstrom

Så gott :)

Svar: Tack :) Ja dom är supergoda, mycket godare än dom man köper!
Malin Dahlstrom

Vad det ser gott ut! Tack för receptet!

Svar: Tack om du provar det säg gärna vad du tyckte alltid kul med feedback :) Här hemma gick dom åt kan jag säga!
Malin Dahlstrom

Så roligt! Och vilket fint resultat. Hemmagjort ska det va'! :)
Kram

Svar: Tack :)Ja hemmagjort är alltid bäst!
Kram Malin
Malin Dahlstrom

Oh de måste jag prova! Ska se om jag hinner med de nu i veckan ;)

Svar: Pröva säger jag bara ;) Å passionsjuicen går att byta ut mot lite vad som helst så du kanske kommer på nån egen god variant!// Malin
Malin Dahlstrom

Åhh, måste testa! Ser så gott ut♥

Svar: Ja testa dom blev supergoda å så mycket enklare att göra än vad jag trodde!// Malin
Malin Dahlstrom

Wow vilka bilder och receptet! Ska verkligen testas

Svar: Tack snälla fotograferingen är ju lika rolig som själva bakandet så det är alltid roligt när någon tycker om fotona :)
Malin Dahlstrom

Gud ser jättegott ut, ska prova någon gång! Och guuud vad jag älskar din bloggdesign, enkel men så söt och fin!!!<3:)

Svar: Tack snälla för dom fina orden :)Tycker absolut att du ska testa dessa, berätta gärna sedan vad du tyckte! Här gick dom åt direkt, blir så mycket godare än dom man köper!
Malin Dahlstrom

Så roligt att se dig på blogg.se:s framsida! Hurra! :)

Svar: Tack söta du, jag blev jätteförvånad i går eftermiddag när jag skulle logga in på bloggen å såg mina egna foton å framsidan :D
Malin Dahlstrom

Vilket bra tips!

Svar: Tack :)
Malin Dahlstrom

mums :D

Svar: Japp Mums är ordet ;)
Malin Dahlstrom

Oj, vad gott det ser ut.
Underbar blogg för övrigt :-)

Svar: Å tack snälla för dom fina orden!// Malin
Malin Dahlstrom

Mumma, det ska jag försöka att göra någon dag.
www.frugnu.se

Svar: Ja gör det och berätta gärna vad du tyckte sen :) // Malin
Malin Dahlstrom

Vad duktig du är!

Skulle du även vara intresserad av att dela med dig av dina bak-kunskaper genom att skapa webbkurser? Exempelvis kurser som "Gör ditt eget påskgodis" eller "Gör en egen festtårta".

Gå gärna in på www.kursgallerian.se för att se om det är något för dig =)

Svar: Tack snälla!Ja det hade ju vart jättekul, måste kolla in hemsidan som du länkade till för det lät som något för mig :)
Malin Dahlstrom

Härlig blogg och härliga bilder ! Kika gärna in på min blogg för detox inspo och hur man gör sommarens hetaste jeans !!! MVH

Svar: Tack :) Ja detox låter bra nu innan sommarkläderna.. Tänkte köra en no sugar diet här nästkommande veckor så så dyker det nog upp lite nyttigare recept här med :)
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: