Nanaimo Bars

| Postat i: Bakat, choklad, desserter, vanilj
Nanaimo??? What?! sa min 9 åring när jag sa vad dessa hette och visst har dom ett namn som förbryllar men om vi bara pratar om vad det är så kommer ni älska dom på stört jag lovar.
 
1: En krunchig nötbooten som är den enklaste jag slängt ihop, kommer användas till annat och bli iallafall vad jag tror den perfekta cheesecake botten.
2: Fluffigt krämigt vaniljlager som smakar ungefär som fyllningen i ett oreokex fast bättre och fluffigare.
3: Toppad med smält choklad. Choklad är choklad och det kan ju aldrig bli fel.
  Alltså  Crunch,fluff och Choklad i ett ord- Nanaimo Bars!
 
Vansinnigt goda, mäktiga och rätt söta är dessa kanandensiska kakor som avnjutes bäst med en stor kopp starkt kaffe, I allafall om man är vuxen och kanske tycker att det kan bli lite väl sött utan en kopp kaffe brevid, är man i åldrarna 9 och 3 kan man tydligen sluka hur många som helst hur lätt som helst och tycka att det var det godaste mamma har bakat. Fast det säger dom rätt ofta så jag vet inte hur mycket man kan lita på det där, dom är ju rätt partiska de där två.. Å bäst att hålla sig god med den som förser dom med efterrätterna här hemma, smarta kids det där ;) 
Såg dessa för ett tag sedan i min matbibel "Elle mat och vin" och har länge tänkt att jag vill testa dom, men nu när jag väl kom till skott var så klart just det nummret som bortsprunget. Jag har dessutom prenumenerat i ex antal år så skåpet med alla elle tidningar börjar bli lite trångt. Kan hända att jag inte letade superjättenoga men efter sisådär 10 nr tröttnade jag och bestämde mig för att leta hos den alltid lika trovärdiga Mr Google.
Det finns en hel uppsjö med olika recept på hur dessa görs de flesta är ganska lika, det är mest mängder på ingredienser som skiljer, de flesta använde sig av något vanilj puddingpulver som smaksättare i mellanlagret tills jag hittade ett som använde sig av mjölkpulver och vaniljextrakt istället. Eftersom jag inte är överförtjust i marsan kräm så valde jag att gå efter det receptet men gillar du Marsan och inte hittar torrmjölk så kör på det!
Receptet hittade jag här. De flesta recept på dessa har skurit betydligt större bitar av den här kakan men eftersom den är rätt mäktig så rekomenderar jag att göra mindre bitar, vill man kan man ju alltid ta två då!
 
 
Botten
 
4 smk Kakao
4 msk socker
200 gram krossade digestivekex
2,5 dl kokosflingor
1,5 dl hackade mandlar
100 gram smält smör
1 lätt uppvispat ägg
 
Värm ugnen till 175 grader.
Klä en form ca 25x25 med bakplåtspapper.
 
Lägg alla torra ingredienser i en bunke och blanda väl.
Tillsätt smör och ägg och blanda väl.
Tryck sedan ut allt i din bakplåtspapperklädda form och ställ in i ugnen 10-12 min.
Låt sedan svalna.
 
Fyllning
 
150 gram rumsvarmt mjukt smör
6 dl florsocker ( kan nog gå att minska mängden på florsockret, har inte testat men tror att jag skulle börja med 5 dl nästa gång)
4 msk torrmjölk (Whole milk powder) Eller snabbmarsan
Frön från en vaniljstång, eller 1 tsk vaniljsextrakt
5 msk grädde eller mjölk
 Vispa allt länge tills det blir riktigt fluffigt.
Bred sedan ut över den avsvalnade bottnen. Ställ i frysen 10 min å låt stelna.
 
Topping
225 gram mörk choklad
2 msk vegetabilisk olja
 
Smält chokladen försiktigt över vattenbad och rör i oljan. 
Tag ur formen från frysen och bred chokladen över. Ställ kallt och låt stelna. Skär sedan i bitar.
 
 
 
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: