Donut Semlor

| Postat i: Bakat, desserter, donuts, semlor
Efter ett par dagars ( okej Näääästan en månad) flitigt springande till gymmet och en grönsaksbaserad kost så tyckte jag att det var dags för något superonyttigt! Och i dessa semel tider är det svårt att leva på fröknäcke och sallad, missförstå mig inte jag tycker bägge är jättegoda, men om jag måste välja mellan fröknäcke och semla.. Ja ni förstår vad jag menar... Så för att då riktigt ta ut svängarna så fick det bli en kombination av en Donut och en semla. Var väl på tiden att dessa två möttes tycker jag! Vet att jag såg små mini donuts som semlor hos underbart duktiga Lisa på sockerrus för något år sedan men då om jag minns rätt så var det en bakad variant av semla. Iallafall så har den här iden hängt kvar och jag var tvungen att testa men jag ville pröva att göra "riktiga" donuts, ni vet sådana som man inte nog med att dom är en massa socker på  utan dessutom är friterade Onyttigt to the max men också så underbart gott! 
Jag gick igenom en massa recept på donuts och fastnade tillslut för ett av Leilas recept för det innehöll kardemumma och det var ju perfekt till semle varianten. Annars är det inga konstigheter med den här semlan. En mandelmassa med hög mandelhalt är ett måste liksom att den ska vara så där lagom lös, inte rinnig och inte fast utan lagom. En vispad grädde lagom fluffig med bara lite vanilj i och så generösa mängder av allt!
 
 
 
Donuts (Recept från Leila Lindholm) Jag gjorde 8 stora istället för 16 små.
2 tsk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1 ½ dl strösocker
1 nypa salt
150 g mjukt smör
2 ekologiska ägg
12 dl vetemjöl special
1-1 ½ liter olja till fritering
 
Stöt kardemummakärnorna i en mortel och blanda med mjölken, värm tills mjölken är ljummen, cirka 37 grader.
Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan.
Rör ner strösocker, salt, tärnat smör och ägg, sedan lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig vetedeg.
Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek, i 45–60 minuter.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord, knåda den lätt och dela upp den i 16 bitar. Knåda den lätt till runda bullar, stick ett finger genom varje bulle och snurra degen runt fingret till en ring. Jäs ringarna under bakduk till dubbel storlek i cirka 45 minuter.
Värm olja i en djup, tjockbottnad kastrull till 180 grader. Oljan är tillräckligt varm när en brödbit blir gyllene efter cirka 1 minut.
Lägg försiktigt ner ett par munkar i taget i den varma oljan och fritera dem tills de är gyllene (cirka 1 minut per sida).
Låt dem svalna på hushållspapper.
 
Semlor:
 200 gMandelmassa  Lyx från odense
5 dl vispgrädde
0,5 tsk Vaniljpulver
Florsocker
 
Riv mandelmassan grovt och blanda med en skvätt grädde tills du fått den så lös som du vill ha den.
 
Vispa grädden med vaniljpulvret.
 
Dela dountsen på mitten och bred ett lager av mandelmassa på och spritsa sedan grädden över.
Lägg på andra delen och strö florsocker över.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Det ser så gott ut!! Efter alla konstiga smakkombinationer som har varit så trendigt och smakat så konstigt ser det här helt fantastiskt ut. Så innovativt! Måste försöka mig på att fritera munkar så att jag också kan få smaka...

Svar: Har man en fritös så är det ju enklare, annars är det bara att hålla koll på att oljan håller rätt temperatur så är det egentligen inte svårare än att baka bullar. Hoppas du vågar testa, jag lovar att du inte blir besviken :)
Malin Dahlstrom

OMG jag finner inga ord för denna underbara skapelse!

Svar: Tack, om du testar den så lär du inte bli besviken ;)
Malin Dahlstrom

Känner bara en sak för dessa... YES.

Svar: Haha ja absolut tillåmed ett hell yehhhh ;) (Dom var faktsikst så goda)
Malin Dahlstrom

Åh guud va gott det såg ut!! Måste testa, de ser ut att vara lite lättare att äta nästan. Supermyisg blogg, ha en bra kväll! kramis

Svar: Tack vad roligt att höra. Vad kul att du tittade in och välkommen tillbaks!// Malin
Malin Dahlstrom

Åh, vad gott! :D

Svar: Tack :) Det var supergott kan jag lova ;)
Malin Dahlstrom

ser gott ut =)

Svar: Tack det var det kan jag lova ;)
Malin Dahlstrom

mums

Svar: Tack :)
Malin Dahlstrom

Ojojoj vad det där ser gott ut!! :)

Svar: Tack det var supergott, snart dags att göra några nya tror jag :)
Malin Dahlstrom

Gud vad gott

Svar: Tack
Malin Dahlstrom

Guuud! Mums!!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: