Chokladbars med Jordnötssmör och Kola

| Postat i: choklad, godis, jul
2o december och det är lite raska fötter springa tripp tripp tripp här hemma. Julmyset blandas med ömsom stress över om alla klappar är klara, julmat som ska inhandlas och lagas och ett viss magpirr. Jag är som en femåring när det kommer till julen, men den där pirriga magkänslan man hade från 1 december tills julafton har inte riktigt infunnit sig på riktigt samma sätt i år, inte ordentligt iallafall men jag känner att den är på väg.. Om det beror på att jag börjar bli för gammal eller om det är på grund av att det här har vart en lång tung månad ska få vara osagt. Julgodiset är iallafall klart.. tror jag! kan hända att det blir några fler sorters fudge man vet aldrig.
Här är iallafall ett enkelt recept på hur du gör egna chokladbars, jag älskar lionbars och dessa blir lite som dom men med jordnötssmör i . Jordnötssmör och choklad är ju redan en match made in heaven som ni vet, lägg till lite krispig kola på det och ja vad ska jag säga det blir GOTT. Det känns dessutom väldigt roligt att paketera sina egna hemmagjorda chokladbars i en fin ask och ställa fram på julgodisbordet!
 
 
 
till ca 20 bars
 
Krisplager
 
150 gram vit choklad
2 dl jordnötssmör
5 dl Rice crisp
 
Smält chokladen över vattenbad eller i micro tillsammans med jordnötssmöret. 
Tryck ut massan i en lago stor fyrkantig form klädd med bakplåtspapper ( min form är omkring 20x30)
Ställ kallt och låt stelna. Under tiden det stelnar kokar du kola lagret
 
Kola lager
175 gram smör
2 dl socker
3 dl grädde
1/2 dl ljus  sirap 
 
Lägg allt i en stor tjockbottnad  kastrull och koka på medelvärme till ca 122 grader eller tills massan klarar kulprov.
Häll kolan över crisp lagret och låt stelna. 
 
Skär sedan i bitar och smält valfri 200 grams choklad och doppa bitarna i.
 
 
 
 
 
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: