Hello Chocolate my old friend..

| Postat i: Bakat
Om det är något jag inte kan vara utan är det choklad. Jag älskar choklad i alla dess former, mörk, ljus, mjölkchoklad, mousse i tårta, glass, på glass you name it! Möjligtvis att jag kan vara utan sån där choklad som man fick i julkalendrar när man var liten..fast det kan man väl knappt kalla för choklad ens.
Så när jag hittade den här frostingen kände jag chokladbegäret växa, och då var det bara att börja baka.
 
Den här frostingen är. bland. det. godaste. jag ätit. Så god att jag ett tag undrade om det ens skulle finnas något kvar till cupcaksen.. Den är väldigt tvärtom på många vis, den är smörbaserad,som jag inte brukar vara direkt förtjust i, den ska vispas väldigt lite men smakar inte smör för det. Den är godast när den är lite kall, inte kyllskåpskall men nyss utagen ur kylen. Annars tycker jag att det är godast när cupcaksen fått stå framme ett tag.
Om du känner att äta en hel skål med chokladfrosting inte är något för dig så råder jag dig att sluta läsa nu, för när du väl har prövat kan du inte sluta..Tro mig.
Den smakar som en chokladmousse fast fastare. Helt enkelt Chocolate Heaven.
Jag försvenskade receptet lite, orginal receptet räcker till 36 cupcakes men fullt så mycket frosting kände inte ens jag att jag behövde göra så jag delade det på tre och anpassade måtten lite. 
Passade även på att pröva ett nytt recept på chocolate chip cupcakes jag inte prövat förrut och detta receptet kommer jag använda fler ggr, blev luftiga och väldigt goda muffins. Även detta receptet har jag gjort om till svenska mått orginalet finns här.  Jag har köpt på mig en måttsatts med Cups istället för dl och det är nog ett av mina bästa köp i bakväg så det kan jag varmt rekomendera, jag hittade mitt på the english shop men går att hitta på ebay, amazon eller lyckasmedmat.se. Jag tillsatte även rivet skal av en apelsin i smeten eftersom det är så gott med choklad.
Nu hör jag frostingen ropa på mig i köket (ja det finns fortfarande lite kvar tro det eller ej) och vem är jag att inte svara!
 
 
 
 
 
Cupcakes
3,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
3 dl socker
100 g smör
1 tsk vaniljextrakt
Rivet skal av en apelsin
3 ägg
1,5 dl mjölk
175 gram  mörka chocolatechips eller hackad choklad 
 
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål. Blanda sedan i chokladen i mjölet.
Vispa smöret (rumsvarmt) mjukt tillsammans med sockret.
Tillsätt äggen ett i taget och se till att varje ägg blir väl blandat med smöret innan du tillsätter nästa. Vispa i vaniljextrakt och apelsinskal.
Rör i mjölken (rumsvarm annars skär det sig lätt) och sedan mjölchoklad blandningen tills allt är jämt blandat.
Grädda i 175 ca 20-25 min, eller tills en provsticka kommer ut torr.
 
Frosting
 
175 g smör normalsaltat
80 gram florsocker
60 gram kakao.
1 tsk vaniljextrakt
1,5 dl Cornsyrup (om du inte får tag i detta så är jag rätt säker på att det går att byta ut mot glykos)
150 g ljus choklad, jag använde mig av odenses 55%
 
 
Smält chokladen och låt svalna.
Vispa Smör, kakao och florsocker i en skål bara tills det precis blivit blandat.
Tillsätt Cornsyrup och vaniljextrakt och vispa igen tills allt är precis blandat.
Häll sist i den smälta chokladen och vispa till en slät smet.
 
Frostingen räcker gott och väl till tolv normalstora cupcakes och ett par skedar att äta direkt från skålen.
 
 
 
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: