En himmelsk dessert. Trifle med hasselnöt choklad, kaffe och marshmallowfluff

| Postat i: choklad, desserter
Trifle är en engelsk desert som enkelt sagt är lager på lager av massa saker du tycker om. Vanligtvis görs den i en stor supersnygg trifle skål som jag tyvär inte äger någon. Och om någon vet vart man kan hitta en sådan berätta gärna! Jag gjorde min portionsvis istället i mina favoritburkar och det går precis lika bra det. Jag har varvat chokladkakor doppade i hasselnötskaffe, hemmagjord chokladpudding, rostade hasselnötter och marshmallowfluff. Det sista blev det mest för att jag inte råkade ha någon grädde hemma just då och det visade sig vara ett lyckat experiment. Eftersom jag  gjorde chokladpuddingen med både kakao och mörk choklad så blev det rätt bra med det söta fluffet mot kaffet hasselnötterna och chokladen. Och har ni inte testat att göra egen chokladpudding än så lovar jag att ni aldrig kommer vilja köpa påsvarianten igen för hemmagjort blir så mycket bättre och är mycket enklare än vad man kan tro. Och hemmagjort är väll altid godast eller hur!
 
 
4-6 glasburkar
 
6 stora chokladkakor, browniebitar eller någon av dina favoritkakor
1  liten kopp starkt hasselnötskaffe eller vanligt kaffe
1 burk marshmallowfluff
1 dl rostade och hackade hasselnötter
1 skål hemmagjord chokladpudding recept nedan. 
 
Börja med att smula sönder kakorna och häll kaffe över smulorna och låt stå en stund så att de hinner dra åt sig av kaffet. Täck botten av glasen med kaffesmulorna. Varva sedan chokladpudding med hasselnötskross och marsmallowfluff, jag skriver inga mått för ta så mycket som du själv vill av varje så blir det godast! Servera genast.
 
Hemmagjord chokladpudding med hasselnötssmak. 
När jag gjorde den här chokladouddingen hade jag redan desserten ovan i åtanke så jag har smaksatt den med hasselnötslikör, självklart kan man byta ut detta mot hasselnötssirap eller annan likör eller bara utesluta det helt.
 
3 msk maizena
En nypa salt
1 dl kakao 
0,5-3/4 dl mörk sirap eller lönnsirap 
2 stora äggulor lätt uppvispade
5 dl mjölk
25 gram smör
50 gram hackad mörk choklad
2 msk frangelico likör
 
I en kastrull blandar  du: Maizena, kakao, sirap och salt rör ihop och ställ över medel värme på spisen.
Rör försiktigt ner mjölk och uppvispad äggula. Rör hela tiden försiktigt tills smeten börjar tjockna och börjar koka låt koka ca en minut, glöm inte att röra så att det inte bränns vid. Tag av från värmen och rör ner smör, choklad och likör. Häll över i en skål täck med plast och låt svalna. 
 
 
In english.
 

Trifle has got to be the most genius dessert ever. Just layer everything you love in a big fancy bowl and serve. Here I have layered home made chocolatepudding ( never store bought pudding again) with chocolate cookies dipped in coffee together with toasted chopped hazelnuts and sinfully delicious marshmallowfluff.

For the chocolatepudding you need

3 tablespoons cornstarch
1/8 teaspoon a pinch of salt
1/3 cup cocoa powder
1/3-1/2 cup maple syrup depending on how sweet you like your pudding to be
2 large egg yolks, lightly beaten
2 cups milk
25 grams of butter
50 grams of bittersweet chocolatechips
2 tablespoons of frangelico or hazelnut syrup or just use vanilla extract

In a medium saucepan, whisk together the cornstarch, salt, cocoa powder, and maple syrup until smooth. In a medium bowl, whisk together the milk and egg yolks.
Slowly whisk the milk & yolks into the mixture in the pan. Set the heat to medium and cook, stirring constantly, until the mixture thickens and comes to a boil. Boil and stir for 1 minute.
Remove from heat and stir in the butter, chocolate and frangelico /vanilla.
Cover and let cool.

For the trifle you need

6 large chocolate or brownie cookies
1 cup of strong coffee
1/3 cup of toasted chopped hazelnuts
1 jar marshmallowfluff
Chocolatepudding

Crumble the cookies and poor the coffee over them. Fill the bottoms of the jars with cookie crumbles and then just layer as much as you like of the other ingredients.

 
 

 


Gud så smarrigt det såg ut!! I vår lilla villa har det bakats bullar idag -till barnens förtjusning!

Svar: Å bullar gud va gott! Få saker som slår nygjorda bullar med ett glas kall mjölk :) // Malin
Malin Dahlstrom

Det ser riktigt gott ut!

Svar: Tack :) Vad roligt att du kikade in, och jag kan lova det var supergott ;)// Malin
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: