Snö ute, Snö inne, Snö i sinne - A cute little snowman

| Postat i: desserter
Sonen vaknade med feber idag och naturligtvis var detta samma dag som det äntligen hade kommit lite snö hit.
Det skar i mamma hjärtat när jag fick förklara att vi nog fick vänta med att vara ute i snön och leka tills han mådde bättre. 
Istället gjorde vi egna snögubbar av glass, glass är ju som välkänt den bästa medecinen mot allt!
Hade nån bild i bakhuvudet från vad jag tror är från Martha Stewart show för flera år sedan om en liten snöman av glass rullad i kokosflingor. Och så fick vi användning för lite av julgodiset som finns kvar i skåpet!
Önskar att jag hade tagit steg för steg bilder på den här, inte för attt det är särskilt svårt att få ihop den men det är alltid lättare att förklara med bilder. Men med händer och munnar fulla av glass fick kameran stanna utanför köket!
 
 
 
Till en Snögubbe behöver du:
 
3 kulor vanilj glass
1 dll kokosflingor
en chokladpralin
en platta noblesse
lite smält choklad eller kristyr att fixa hatten med
Lite marsipan till morotsnäsan eller annat oranget godis som du kan klippa till till en näsa
1 lakritsgodis till ögon och mun
 
Börja med att göra bollar av vaniljglassen, detta går enklast om du har lite kalla händer, skölj dom i kallt vatten innan. Detta steget var sonens favorit...
Rulla bollarna i kokosen och ställ dom på bakplåtspapper på en talrik som du får plats med i frysen.
Låt bollarna stelna en stund i frysen. Detta steget var det abolut tråkigaste tyckte sonen.
Gör en morotsnäsa av marsipan som du sätter en tandpetare i.
Hatten gör du genom att klicka lite smält choklad på noblesseplattan och sedan trycker du fast pralinen i detta, låt stelna.
Klipp sönder lakritsgodisen till småbitar.
Ta ut bollarna och tryck fast en av dom lite lätt på en tallrik stick en tandpetare eller grillpinne igenom och fortsätt med nästa boll.
På den sista bollen som blir huvud sätter du fast, hatten med hjälp av choklad, näsan med hälp av tandpetaren och trycker dit lakritsbitarna så som du vill ha dom till ögon och mun. Fäst huvudet på resten av kroppen.
Klart!

Men Gud så gott det ser ut också. Tack för tipset. En rolig och enkel efterrätt!

Svar: Ja har man börjat göra glassgubbar kan man räkna med att få göra om dom, bägge barnen tycker att dom är väldigt roliga att göra OCH Äta :)
Malin Dahlstrom

Men va söt! Och god ser den ut att vara också! Mums! :)

Svar: Ja den nästan 3 åriga lille sonen var mäkta stolt, själva "ihopsättningen" å rulla till kulorna fixade han nästan helt själv, jag gjorde hatten och näsan men resten fixade han! så som den stolta mamman man är är det den sötaste glassgubben jag sett ;)
Malin Dahlstrom

Fy fasiken vad gott det ser ut, jag döööör. Fastar idag, så jag borde egentligen inte kolla din blogg, haha ;P

Svar: Ska försöka mig på att baka lite nyttigheter också, e ju snart beach 2014 som en kär vän så snällt påminde mig om idag :)
Malin Dahlstrom

Såå fin! Vilken rolig idé, tänk till vinterbarnkalas!

Kram Jenny

Svar: ja 2 nästan 3 åringen var grymt stolt över sin egenrullade snögubbe, jag fixade bara till hatten och näsan men satte ihop den gjorde han själv, så det vore toppen på ett barnkalas :)
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: