Underbara Äpplen -Applepie Cupcakes with Chaifrosting & Appelsyrup

| Postat i: Bakat
En underbar sak med hösten är alla härliga äpplen som växer i mina svärföräldrars trädgård.
Vi brukar få komma dit och plocka hur mycket vi vill. Och med ett stort och ett litet barn är det ett härligt sätt att få spendera en söndagseftermiddag, ute i lite fuktigt lagom kyligt höstväder bland alla sprakande färger och prasslande löv. För att inte tala om alla äpplen som även små händer når. Några i spannen och väldigt många i munnen. För mig är det här den bästa avkoppling som finns, tid tillsammans med mina barn i en stor och härlig trädgård!

 
Av äpplen kan man göra mycket gott, i skafferiet står nu både chutney och äpplemos, och i frysen huserar äpplepajer tillsammans med muffins. Några muffins som blev extra bra är dessa Applepie cupcakes med Chaifrosting och apple syrup.
 
Recept
 
Äpplemuffins
 
2 äpplen skalade och urkärnade
1 tesked kanel
1 tesked kardemumma
Hacka äpplet i små tärningar eller i så stora bitar du vill ha i dina muffins. Lägg dom i en påse tillsammans med kryddorna och skaka runt så att alla bitar blir täckta av kryddorna
6,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1/4 tsk salt
200 g smör rumsvarmt
1 dl farinsocker
2 dl grädde (eller mjölk, jag tycker dom blir saftigare med grädde :) )
2 ägg rumsvarma
1 rivet äpple
 
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljpulver och salt i en skål, ställ åt sidan och rör smör och socker pösigt i en annan skål. Vispa ner äggen ett i taget och låt varje ägg bli helt blandat med smörblandningen innan du tillsätter nästa.
Blanda sedan i grädden och det rivna äpplet.
Sikta ner mjölblandningen och rör försiktigt tills allt är jämt blandat, rör sedan i de hackade äpplena.
Häll smeten i 12 muffinsformar (jag har mina formar i en muffinsplåt som gör att dom håller formen och inte flyter ut) och grädda i 175 grader ca 25-30 min
Låt svalna, under tiden kan du röra ihop Chai frostingen
 
Chai frosting
200 g philadelphiaost
150 g smör
0,5 dl grädde
1 msk chailattepulver eller mer efter smak
2 dl florsocker
 
Värm grädden lite och rör ut chailatte pulvret i grädden, låt svalna till rumstemperatur
 
Vispa philadelphia smör och florsocker fluffigt, vispa inte för länge utan tills allt är blandat och ser "fluffigt" ut.
Rör i chaigrädden och spritsa krämen på dina cupcakes.
 
Pricken över i på dessa cupcakes var äpplesirapen som vi gjorde på färkpressade äpplen, har man ingen juicepress funkar det jättebra med Brämhults äpplejuice.
Receptet på äpplesirap har jag hittat här http://www.lynnskitchenadventures.com/2010/01/easy-homemade-apple-pancake-syrup.html
 
 Visst är hösten underbar!
 
 
 

Vad härligt det låter, och vilka fina bilder! :D

När jag var och plockade äpplen häromveckan var det i mörket.. i regn.. i en backe.. med en ficklampsapp för att se något överhuvudtaget, haha! Inte lika härligt, men äpplena var goda och gick bra att baka på i alla fall! ;)

Svar: Haha ja hösten är inte lika underbar alla dagar! Bra att äpplena var goda och att dom gick att baka med för det är ju viktigast av allt ;)
Malin Dahlstrom

Vad läckert! På den här bloggen kan man nog hitta något mumsigt att prova hemma :)

Svar: Åhh tack :) Hoppas att du hittar något kul att pröva hos mig och berätta gärna om resultatet :) / Malin
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: