Lakritskola kakor

| Postat i: Bakat
Ibland blir det inte alltid som man har tänkt sig, men väldigt bra ändå.
Lite så var det med dessa kakorna, jag hade en väldigt tydlig bild av hur dom skulle se ut och smaka.
Det var bara det att när jag packade upp lakritspulvret från den lilla asken som det låg i så har det på något sätt dragit åt sig fukt och istället för en finmalet pulver möttes jag av en stor hård klump. Det var då jag insåg att jag saknar en mortel i mitt kök, måste vara en sån basic grej som bara ska finnas i kök, men nej inte i mitt då. Hamnar högt på önskelistan. Så jag tog en slev och gick hårt åt den oformliga klumpen i påsen.
Det resulterade inte i något fint pulver utan i massa små hårda klumpar som jag hoppades skulle lösa upp sig i smeten. Det gjorde dom inte. Däremot formade dom små goda, lite sega lakritsöar i kakorna som gjorde att dom blev förbaskat goda. 
Ihop med ett glas kall mjölk, och en bit choklad blev dom favorit kakorna på fikat. Nästa gång jag gör dom tror jag att jag ska ringla smält choklad över. Allt blir bättre med choklad!
 
Vispa smör, socker och sirap fluffigt.
Blanda de torra ingridienserna för sig och sikta ner dom i smörblandningen.
Vänd ner mjölet tills allt är blandat, överarbeta inte då blir kakorna sega istället för knäckiga.
Forma degen till två "korvar" som du plattar ut lätt på plåten
Grädda i 175 grader ca 15 min.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

I detta kök finns inte heller någon mortel ;) Men har tänkt att köpa en hur länge som helst..!

Hej förresten, tror inte jag varit här förut! :) Älskar namnet på bloggen måste jag bara säga :D




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: