Nostalgi i form av kokosmums

| Postat i: desserter
(for english scroll down)
För mig är bakning så mycket mer än att blanda ihop lite ingridienser i en skål. Det är så mycket som är förknippat med att få baka, ett utlopp för kreativitet, ett sätt att koppla av, när jag är i köket känns det ofta som om tiden flyger förbi,man går så in i det man gör...
Det vill säga om jag inte har barnen med mig i köket, då krävs det ju lite mer fokus. Men det är ett härligt sätt att umgås med mina barn på, låta dom ta del av något jag älskar att göra och låta dom uppleva samma magi som jag kände när jag var liten och fick vara med i köket.
Det är något magiskt över hur lite mjöl, kakao, smör och ägg kan bli en kaka när det hamnar i ugnen eller hur gott det smakar när man vispat ihop två enkla saker som ägg och socker och två åringen förtjust får slicka visparna, Eller när 8 åringen har lyckats göra alldeles egna bullar och man ser hur glada dom blir över något dom själva har varit med och skapat. 
 
När jag var liten var dessa kakor, eller godisar( är faktiskt lite fundersam över hur man ska kategorisera dessa för det är ju som en mix mellan marshmallows och marängsmet typ..) något min mamma ofta gjorda till oss. Jag vet hur otroligt farscinerad jag var av hur fluffig och underbar smeten var när den vispades upp till en fluffigt mjuk massa. Som ett sött litet moln omgett av kokos och kakao blev dessa stora favoriter. Och precis som jag tyckte när jag var liten så var 2 åringen överlycklig över den fluffiga smeten som han ett flertal gånger var på väg ner med hela handen i.. Det krävs som sagt ett lite annat fokus när man har barnen med ;) Det är otroligt hur mycket nostalgi det kan få plats i ett litet bakverk, dom smakar och ser precis ut som jag minns dom. Blundar jag så är jag  tillbaka i vårt kök med gula köksluckor och blå gardiner med äpplen på, jag och min syster sitter vid bordet och kokosmumsen ligger på det blommiga kakfatet och vi tävlar om vem av oss som kan äta mest och vem som har mest kokoskladd på näsan.. Tilloch med på den lilla lappen där receptet står nerskrivet på ett numera gulnat papper, hämtat i mammas receptlåda finns små prickar från sockerstänk som bildat små kristaller över pappret som går att känna med fingertopparna. Nostalgi kan vara rätt sött!
 
 
Gör så här:

Häll strösocker, florsocker, äggvita och det kalla vattnet i en bunke och blanda.
Rör ut gelatinpulvret i det varma vattnet. Rör tills alla klumpar försvunit. Vattnet behöver vara ganska hett.

Tillsätt gelatinblandningen i smeten och vispa allt med elvisp ca 25 minuter, eller ännu hellre i en assistent, det är viktigt att vispa länge för att kokosmumsen skall få rätt konsistens, när smeten är färdig är den rätt fast, som en marängsmet fast seg styvare..

 ( när jag ser den här bilden blir jag också rätt sugen på att doppa ner fingrarna..)

 

Häll kokos och kakao i en bunke och blanda, strö sedan ut  hälften av det i en form ( ca20x30cm) och häll i smeten. Strö resten av kokosblandningen över och ställ kallt i ca 1-2 timmar. Skär i fyrkanter och doppa snittytorna i kokosen från formen om du vill.  

Dessa går också utmärkt att frysa, annars håller dom i kyl ett par dagar, dom brukar ta slut rätt fort här så jag vet faktiskt inte hur länge!

 

 

 

 

 
 
 

 
When i was a kid my mom used to make these little "cakes" or maybe these are better described as candy, its sort of a cross between a marshmallow and whipped cream or meringue. Soft like a little cloud that melts in your mouth and taste delicious. When i made these with my kids today it brought back so many memories, and that is one thing i love about  baking, its so much more then just whipping a few ingrediens together, its about spending time together, being creative, having fun and just making new memories with my kids.
 
Recepie
egg white
almost 2 cups granulated sugar (1,9 to be exact)
5 tablespoons powdered sugar
1 tsp vanilla extract 
1/4 cup  cold water
1/4 cup  hot water
1,5 tbs unflavored gelatin
 
2 cups of shredded coconut
1,5 tbsp of cocoa powder
 
Put the Egg white sugar,powdered sugar, vanilla extract and the cold water in a bowl and stir it together.
Dissolve the gelatin in the hot water until there are no lumps left. Add it to the batter and whip it with a electric mixer or in a kitchen aid. Whip for about 25 minutes, the batter looks like a white fluffy cloud, try to stop your self from eating it right away ;)
Mix the coconut with the cocoa and sprinkle half of it into the bottom of a pan (about 8x10 inches or a bit bigger)
Poor the batter over and sprinkle it with the rest of the coconut mix. Put it into the fridge for 1-2 hours and after that you cut it into squares.
 
 
 

Åh sådana brukade min mamma göra när vi var små :D Såå goda!

Sv; Jag har bara ätit frukost på Post faktiskt, men borde testa deras brunch också antar jag, hihi :) Tack för tipset! Nåt annat jag vill prova är Afternoon Tea på Dorsia, har du vart där?

Så härligt med sådana barndomsminnen! Jag har nog aldrig smakat dessa, men som du beskriver dem blir man ju sugen :D Jättefina bilder dessutom!

Gjorde dessa idag, men vispade först ½h i min bakmaskin, sen vidare ½h med elvispen... Måste ju bara fråga vad du har för maskin som vispar detta på 25min??? :)

Svar: Jag har en elvisp från electrolux som är toppen, den är med stativ tillhttp://www.tretti.se/hushallsapparater/mixers_och_vispar/elvispar/philips-hr1594-00?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=elvispar&utm_term=hr1594-00&utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_term=HR1594/00&utm_content=HR1594/00&utm_campaign=pricerunner_Mixers_och_vispar-Elvispar
Fast en timma låter ovanligt mycke.. Blev dom bra tillslut då? :)
Malin Dahlstrom

Jodå, dom blev som på bilden. Men vet ju inte hur de skall vara i konsistensen dock.... Ha inte ätit dessa förut. ;) Men det var väl nog min tabbe, såg efteråt att gelatinet skulle i genast. Jag vispade ju utan gelatin i ca 1h, å sen först hällde jag i gelatinet. Därav den långa visptiden antar jag. :P

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

Åh, så gott! Frambringar smakminnen från discon i gympasalar som liten. Har många gånger tänkt att jag skulle göra sådana, men har inte blivit av. Tack för påminnelsen!

Massa gott har du på bloggen!

Kram Malin

Svar: Ja eller hur skoldisco i bamba, roliga fredag mm visst framkallar dom minnen :)
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: