Chesecake in a jar med glöggmarinerade Björnbär..

| Postat i: desserter

Min syster och jag har en pakt. En helig pakt vilken går ut på att man inte får börja med julmys innan första advent.  inte äta några pepparkakor, lussebullar, eller annat julrelaterat, inte dricker glögg eller julmust, ingen julmusik och inget julgodis. Detta gör att vi fullständigt frossar i allt som har med jul att göra från och med första advent. Precis som det ska vara om ni frågar mig!

Så när jag i natt när den super förkylda två åringen inte kunde sova och bara ville sittligga på sin mamma, (ett ypperligt tillfälle att fundera ut smakombinationer om ni frågar mig.) så kom jag på en kombination jag kände att jag måste prova nu, vissa idéer är det så där med man måste göra det NU, inspirationen kliar nästan i kroppen på en.

 

Dock så var en stor del av receptet baserat på glögg, så efter en lång och utläggande monolog med mig själv så kom jag fram till att detta var i avsmakning syfte och då skulle det kanske vara okej. Har inte kollat med systeryster än men jag räknar med att det blir godkänt!

 

"Fusk cheesecake" är en av mina sommarfavoriter och då gärna med jordgubbar. Jag har tidigare vid jul gjort fryst cheesecake med glöggsmak och pepparkaksbotten med gott resultat, fast nu ville jag ha den där sammetslena mousseaktiga varianten fast en juligare och då blev det den här! Och ja kombinationen av cheesecake mousse på digestivebotten med riven choklad ihop med björnbär som fått marineras i glögg och stjärnanis blev ljuvligt gott. Denna kommer det definitivt bjudas på till första advent!

 
 
 

Cheesecake mousse (4-6 burkar eller glas)

 

1,5 dl vispgrädde

0,75 dl finkornigt strösocker

200 g Philadelphia ost

1 äggula

100 gram vit choklad

Rivet skal av en citron

 

Smält chokladen över vattenbad och låt svalna

Vispa grädden ganska fast tillsammans med strösockret

Vispa sedan ner Philadelphia ost och äggula tillsammans med det rivna citronskalet.

Vänd ner lite av smeten i den smälta chokladen och rör försiktigt runt så att allt blandas, tillsätt chokladblandningen till gräddblandningen och vänd försiktigt ihop till en jämn mousse.

 

Botten

50 gram mörk choklad

10 digestivekex

 

Hacka chokladen och kör kexen i en matberedare eller så går det faktiskt lika bra att smula dom för hand.

Fyll bottnen på burkarna med kex och strö choklad över. Klicka moussen över och ställ kallt 2-3 timmar.

 

Glöggmarinerade björnbär

 

Ett paket frysta björnbär

2-3 dl glögg, jag har använt mig av Blossas lättvinsglögg och jag hällde i en skvätt i kastrullen så runt 2-3 dl

2 st stjärnanis

1 vaniljstång,

 

Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna, lägg från och stång i glöggen och koka upp tillsammans med stjärnanisen. Låt svalna något och ta sedan upp vaniljstången och stjärnanisen. Lägg i björnbären och låt dom dra i glöggen ett tag. Mina stod i en halvtimma men dom kan nog stå längre

 

Vid servering skeda björnbären över cheesecake moussen

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Låter gott och vilken fin blogg du har! Verkligen vackra foton.

Svar: Åhh tack snälla för dom fina orden :) Dom lever jag länge på!
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: