Polka Fudge

| Postat i: godis
Julgodis som går lätt och snabbt att göra är det bästa! Med en bra sockertermometer blir det ännu lättare att få ett bra resultat. Denna fudgen går lätt att röra ihop och på min gasspis kokade den klart på 10 min. Perfekt gå bort present med istället för en blomma. Bli inte avskräckt av den stora mängden socker den innehåller, trots både socker och vitchoklad är den inte för söt utan bara ljuvligt len och smältande i munnen misstänker att denna kommer bli ett stående inslag på vårt julgodisbord!
 
 
Recept

1,5 dl vispgrädde
450 gram strösocker
150 gram smör
2 msk glykos
100g vit choklad, hackad
Ett par droppar pepparmyntsolja, några fler om du använder extrakt
En näve krossade polkagrisar
 
Förbered ett vattenbad som du kan sänka ner din kastrull i. 
Klä en fyrkantig form med bakplåtspapper
 
Värm Gräddden och sockret tills sockret löst sig på medelhög värme.
Tillsätt sedan smör och glykos och låt koka till 116 grader. Ta av kastrullen från spisen och rör ner pepparmyntsolja och vit choklad. Ställ kastrullen i det kalla vattenbadet och låt smeten svalna
Vispa den sedan med elvisp tills massan tappat sin glans och börjar bli "trög" då är det dags att hälla ner den i formen, forma den med oljade fingrar om du behöver trycka ut den för att bli jämn i formen.
Strö över krossade polkagrisar och ställ kallt för att stelna. Skär sedan i bitar.
 
 
 
 

Suttit här och scrollat en stund och inser nu att idag blir det godisbak :)
Tack för att du gjorde så jag hittade dig!!!
Kram Malin

Svar: Åhh tack :) Vad glad jag blir!Godis är gott gör massa ;)
Malin Dahlstrom

Polkafudge såg goda ut! fin blogg hit tittar jag in fler gånger. kram Hatty

Svar: Polkafudgen var farligt god! Vad kul att du tittade in, du är mer än välkommen tillbaks :)
Malin Dahlstrom

..skulle vilja ha lite större och mörkare text..eller kanske jag behöver nya glasögon :)

Svar: Skall genast kolla upp hur jag kan ändra detta :)
Malin Dahlstrom

Mums vad gott :) Jag gjorde nutellafudge, skumtomtefudge & oreo-fudge och de gick alla hem väldigt bra hos familjen :)

Svar: Fudge är det bästa julgodiset! Man skulle kuna tro att jag skull tröttnat vid det här laget efter en veckas godisätande men nejdå jag kan tänka mig mer :D
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: