Lakritskola Tryffel

| Postat i: desserter
Glad 4:e advent!
Nu är det nedräkning till den stora dagen här, det ska packas, slås in julklappar, strykas, fixas och bara njutas i största allmänhet. Sista godiset för i år är gjort.. eller i allafall det sista julgodiset!

En lakritskola tryffel hann jag svänga ihop sent igår kväll och glad är jag för det för det här är precis i min smak, sött möter salt med en undertoner av karramel och lakrits kan inte bli bättre! Denna ska jag avnjuta i lugn och ro tillsammans med släkt och vänner imorgon, underbart att få åka bort och bli lite ompysslad tillsammans med dom som står en allra närmast.
 
 
Receptet är ett gammalt från alltomat som då görs med apelsinskal och cointreau, här har jag gjort om det med lakritssmak, kan tänka mig att man kan byta ut lakritsen mot en massa annat som tex kardemumma, mint, vanilj, eller något annat du själv tycker om!
 
 
Recept
 
2,5 dl vispgrädde
0,5 tsk salt
1 msk lakritsgranulat
75 gram strösocker
25 gram glykos
300 gram hackad mjölkchoklad
125 gram hackad mörk choklad 70%
50 gram rumsvarmt smör
 
Koka upp grädde med salt och lakritsgranulat.
I en annan kastrull värmer du socker och glykos tills det blir gyllenbrunt, det är detta som ger tryffeln en djupare smak, håll noga koll på sockret när det väl börjat bli mörkt går det snabbt. När karamellen är ljust gyllenbrun och börjar lukta härlig karamell är det klart tå då genast av plattan. Häll försiktigt över den heta grädden och vispa noga, det bubblar upp rejält så det är bra med en ganska stor kastrull! Låt koka upp i en minut ungefär tills sockret lösts sig i grädden.
Låt stå 2 min.
 
Lägg smör och hackad choklad i en bunke och slå den heta karamellen över chokladen. Låt stå utan att röra i 10 min.
Rör sedan ihop smeten med en slickepott och ställ kallt ett par timmar. Skär sedan i lagom stora bitar, förvara kallt.
 
 
 
 God jul på er hoppas ni får en underbar julhelg!
 

Älskar din blogg! Enkla recept och fantastiskt fina bilder!
God Jul på dig!

Svar: Åhh tack om du bara viste hur glad jag blir för dina ord!!
Malin Dahlstrom

Jättefina bilder!

God Jul!
Kram Malin

Jättefina bilder!

God Jul!
Kram Malin

Svar: Tack snälla :(
Malin Dahlstrom

Men gud vad gott!

Svar: Tack! Det var gudomligt gott ska göra detta till nyår också :)
Malin Dahlstrom

Gott!

Svar: Tack, ja den blev fantastiskt god!
Malin Dahlstrom




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: